Nejnovější

Energetické společnosti kvůli zisku manipulují daty ekologů i vědců

Foto: Pixabay.com Foto: Pixabay.com

V době internetu a sociálních sítí se již nenajde mnoho lidí, kteří by popírali probíhající změnu klimatu. Ovšem stejně jako v dalších otázkách jsou jejich názory značně odlišné. Jedni věří, že jde o přirozený vývoj planety, druzí za tím vidí především neekologické hospodaření. Energetické společnosti či ropní giganti přitom stojí o to, aby se druhý pohled na věc vymýtil z veřejného mínění. Vznikají tak klamavé a nekalé praktiky, kterými se již řadu let snaží přepsat objektivní realitu.

Největší americká ropná společnost ExxonMobil vydala již v roce 1982 dokument s názvem „Technické shrnutí skleníkového efektu CO2“, ve kterém jeho na tehdejší dobu špičkový výzkumný tým uvedl možné následky zvyšující se spotřeby fosilních paliv.

Téměř přesně odhadli nárůst teploty a koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře, který se od té doby skutečně udál. Jejich graf do roku 2020 uvádí zvýšení teploty o 0,9 °C, ta přitom skutečně vzrostla o celý jeden stupeň. U koncentrace CO2 se netrefili asi o 10 ppm (parts per milion, tedy tisícina promile), uváděné hodnoty však současným tempem lidstvo dosáhne nejpozději za dva roky.

Rex Tillerson (vlevo) zastával pozici generálního ředitele ExxonMobil. V roce 2012 se setkal s ruským prezidentem Vladimirem Putinem; zdroj: kremlin.ru

Zamlčování pravdy na úkor planety

Vedení ropného gigantu a svého času nejbohatší společnosti světa se tyto skutečnosti rozhodlo zamlčet a vlastní výzkum kvůli penězům zapřít. Vyplývá to z důkladného reportu akademiků Cooka, Suprana, Lewandowskyho, Oreskesové a Maibacha z univerzit George Mason, Bristol a Harvard s názvem America Misled (Obelhaná Amerika) z minulého roku.

V této publikaci jsou názorně rozebrané praktiky dezinformační kampaně, v níž ExxonMobil manipuluje třeba pomocí cherry pickingu (česky též vyzobávání rozinek), protiřečení si nebo zavádějících titulků.

Tak například reklama ExxonMobil ve vlivném americkém deníku New York Times mimo jiné zpochybňuje vědecký konsenzus tvrzením, že zatím není k dispozici dostatek informací, aby bylo možné dělat závěry. Marketingoví experti podobně jako u tabákových kampaní uvádějí fráze typu „čas ukáže“. A titulkem „Scientists doubts“ (Vědci pochybují) navozují bez jakýchkoli dalších argumentů pochybovačnou náladu.

„Neškodné” obláčky kouře nad Chicagem, proudící z továrny ExxonMobil; zdroj: Flickr

Na lobby jde čím dál více peněz

ExxonMobil a jeho dceřiné společnosti patří spolu s Royal Dutch Shell, Chevron, BP a Total do skupiny takzvaných „Big Oil companies“, což jsou největší světoví hráči na trhu s fosilními palivy.

Nezávislý server InfluenceMap ve svém dokumentu (po přihlášení ke stažení zde) zkoumal, kolik těchto pět společností vydalo dohromady za dezinformační a manipulativní kampaně a lobbing. Od podepsání Pařížské dohody o změně klimatu to čítá přes miliardu amerických dolarů.

Konkrétně zmíněný ExxonMobil často mate zákazníky reklamou, v níž se zavazuje k rychlému přechodu na čistší zdroje. Ovšem byť začali produkovat i biopaliva, těch „špinavých“ mají stále více než 95 %. Tato firma obchoduje také v Česku, a i zde je její reklamní kampaň zavádějící.

Kupříkladu se na Facebooku chlubí tím, že několik jejich zaměstnanců dobrovolně revitalizovalo zahradu domova pro osoby se zdravotním postižením a seniory Sulická. Přitom případné zhoršení klimatu zasáhne nejhůře právě tyto skupiny obyvatel, které jsou více náchylné na prudké změny počasí nebo vlny veder.

V Česku ještě zůstaneme

Nejen ve Spojených státech se ale objevují společnosti, které zkouší obalamutit veřejný pohled na danou problematiku. V České republice se o něco podobného snaží facebooková stránka Hnutí Ducha (dříve Greenpiss), která vše ekologické zesměšňuje. Ta je napojena na jistou společnost Sev.en Energy Group, spadající do vlastnictví sedmého nejbohatšího Čecha Pavla Tykače.

Sev.en Energy Group je nástupce Severní energetické, do které spadají například elektrárny Chvaletice nebo Počerady. Ty svými emisemi patří k nejhorším v Evropě. A právě Severní energetická v minulosti údajně nepřímo platila jistého Radka Kovandu za přispívání na Greenpiss. Sám to uvedl pro Aktuálně.cz

Dle jeho slov na stránku přispívá od minulého léta a je to pro něj hobby, za které dostává navíc zaplaceno. „Prostě si občas vystavím nějakou malou fakturu,” uvedl pro tento server a odkázal na starší článek, ve kterém autoři zmiňují právě oné propojení se Severní energetickou přes agentury Olmer ad a Talk PR.

V Austrálii putují dary přímo politickým stranám

Velmi silná uhelná lobby se vyskytuje i u našich protinožců. Tamní energetické společnosti svoje zájmy prosazují přímo finanční podporou politických stran, jak upozornil The Guardian na základě dat neziskové advokátní společnosti Australian Conservation Foundation. Ta sdružuje 600 tisíc lidí bojujících legálními cestami proti korupci a znečišťování životního prostředí.

Z reportu vyplývá, že dvě největší australské politické strany, Strana Práce (ALP) a Liberální strana, získaly v účetním roce 2018-2019 téměř dvojnásobek finančních prostředků než v předchozím období. Konkrétně je to vzestup z přibližných 400 tisíc amerických dolarů na 700 tisíc u ALP a na 900 tisíc u Liberálů. Navíc se zde vůbec nezapočítává příspěvek 83 milionů amerických dolarů, které svojí vlastní straně United Australia poslal těžař Clive Palmer, respektive jeho společnost Mineralogy.

Také z pohledu celkové darované částky jsou na prvních třech místech energetičtí giganti. Nejvíce přispěl Woodside, hlavní dodavatel ropy a plynu v Austrálii, za kterým v pomyslné tabulce stojí uhelná společnost Adani a na třetím místě lobbingová skupina Australian Petroleum Production and Exploration Association.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*