„Svatá Trojice“ na TikToku
Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček se na konci února nově objevil na sociální síti TikTok. Nově posílí známou dvojici předsedu hnutí Andreje Babiše a šéfku poslaneckého klubu Alenu Schillerovou. Hlavním tématem krátkých videí je silná kritika vlády a nahlédnutí do běžných životů politiků. Nasazení Havlíčka je možnou reakcí na výsledky sněmovního volebního modelu.
Místopředseda zveřejnil svůj první příspěvek 15.2.2024. „Tak mě nakonec ukecali, jsem tu,“ uvedl lhostejně ve svém připnutém vláknu na síti. První sdílená videa působila velmi apoliticky, protože na nich Havlíček hrál bowling nebo byl na procházce se psem. Postupně se ale na jeho profilu začaly objevovat potupné střihy Havlíčkových vyjádření z různých debat.
„Kdyby za každou lež kterou vypustí, vyrostl Petru Fialovi na těle jeden chlup, vypadal by premiér jako Yetti,“ řekl na tiskové konferenci. Další video například ukazuje Havlíčkovu debatu se šéfem Pirátské strany Ivanem Bartošem. „Že někdo s někým tancoval na svatbě, ještě neznamená, že si strkal kokain do řiti,“ reagoval Havlíček na Bartoše.
Kromě zmíněných vět vytržených z kontextu, které bohužel podle komentářů sklízejí úspěch, se nám Havlíček snaží prodat velmi bídnou superschopnost – mluvit pozpátku. Má mladé voliče tato schopnost přesvědčit o tom, že díky ní třeba konečně dokáže argumentovat na úrovni vzdělaného člověka? O tom si můžeme nechat zdát.
Jeho kolegyně Schillerová je opačným příkladem a skáče na všechny sociální sítě s chutí a po hlavě. Cestu k TikToku ale zpětně hodnotí jako velkou náhodu. „Začalo to raketovým startem, pak to začalo stagnovat. Říkala jsem si, že na to asi nemám věk,“ popisuje začátek své tiktokerské kariéry. Je velká škoda, že u těch slov nezůstala, protože by tak předešla občanskému pohoršení a svému ponížení.
K dosažení 30 tisíc sledujících 600 tisíc lajků jí pomohly dvě sestry z buňky mladého ANO v Brně, které jí pravidelně pomáhají zkoušet nové hudební a tanečkové trendy. Profil si poslankyně hrdě spravuje sama. Stejně jako Havlíčkův profil Schillerová staví na videích, kde kritizuje počínání vlády a nebo sdílí osobní názory a plány.
Nejvíce reaguje na premiéra Fialu. Ve svém připnutém příspěvku o jeho údajných lžích předpovídá, že se díky nim do pekla hrabe. Z profilu se dozvíme jak o jejích letních plánech na dovolenou, tak i o 4 faktech, které na sebe prozradila. Jestli chce potenciální voliče přesvědčit, aby pro hnutí ANO ve sněmovních volbách hlasovali, bude muset vyvinout více snahy. Strach z myší a používání balónku na záda ve sněmovně fakt nestačí.
Hlavní slávu na TikToku za hnutí sklízí jeho lídr Andrej Babiš, který má na profilu 147 tisíc sledujících a přes 2,5 milionu lajků. Stejně jako u jeho kolegů najdeme na profilu protivládní komentáře, odpovědi na dotazy občanů anebo videa, kde se bývalý premiér znovu slabošky obhajuje.
„Tohle video je pro všechny, kteří nevěří, že jezdím metrem a vymýšlejí si na twitteru, že používám photoshop,“ ohradil se v krátkém videu. Větší pozornost by měl spíše věnovat tomu, komu posílá emaily, aby se zase nespletl.
Jeden z Babišových oblíbených námětů je Nutella. V jednom z videí pomocí čokoládové pomazánky pobízí občany k vyšší porodnosti, v dalším slibuje levnou Nutellu za předpokladu, že odejde současná „strašná“ vláda. Díky Andreji, teď jsi mi znechutil i tu Nutellu.
V novějším videu například vidíme, že Babiš k šíření názorů používá novou taktiku – kohouta jménem Silver. „Tohle je Silver, nemá rád ukrajinské obilí, protože říká, že je kontaminované,“ lže za opeřence expremiér. Zdá se, že Babiš překonává sám sebe a láme rekordy v tom, jak hluboko ještě klesne.
Sněmovní volby 2025
Má tato „Svatá Trojice“ zapotřebí dělat takovou maškarádu? Sněmovní volební model společnosti Median z ledna 2024 dopadl pro ANO velmi slibně. Stranu by volilo 31,5% voličů. I přes dobré výsledky Babišovo hnutí stejně nasadilo dalšího pěšáka v podobě Havlíčka k tomu, aby více působili na mladé voliče, protože ti podle průzkumu patří Pirátům.
Hnutí prozatím sází na osvědčené duo. Moc dobře ví, že bizarní tanečkové trendy Aleny Schillerové a komická dezinformační vyjádření Andreje Babiše dokážou zajistit dostatečnou pozornost mladých lidí. Je otázkou, jestli hnutí dojde, že taková pozornost slouží spíš proti nim než pro ně.
Na hlasy mladých hnutí čeká zbytečně, dočkají se maximálně posměchu a vyhozených peněž a času. Ani dosavadní kroky a ani vyjadřování strany rozhodně nepřesvědčily mladé občany takto zahodit svůj budoucí volební hlas. Přesvědčili o své zoufalosti, naivitě a o tom, že nás podceňují, když věří, že jim na to skočíme.
Napište komentář