Nejnovější

Hněv jednoho Klause mladšího aneb „Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech“

Zdroj: Novinky.cz

Doba je složitá a nepřehledná, podbarvená rozvojem komunikačních technologií. Školy jsou důležitější než kdy jindy. Jak bývá zvykem, Václav Klaus mladší, stínový ministr školství, se na Novinkách rozohnil. Tentokrát kvůli výstupní zprávě České školní inspekce o implementaci témat jako Multikulturní výchova, Enviromentální studia nebo Udržitelný rozvoj. A panu Klausovi to evidentně hnulo žilou tak, jako dříve jen ojediněle.

Zprávu, která pana Klause asi nesmírně urazila, najdete zde. Proč ji pan Klaus nezazdrojoval také, je mi záhadou, ale to nechme stranou. Nelze snadno shrnout Klausův komentář, nebo spíše jeho výlev nespokojenosti a zlosti, takže se podíváme na části jeho vyjádření.

„Snaha udělat ze škol ideologickou nalejvárnu pro děti a mládež – to není, že slyším trávu růst, nebo že trend je takový nebo makový.“ Podívejme se na to, co pan Klaus míní tou „ideologickou nalejvárnou“. Dost pravděpodobně tím myslí to, co na straně pět popisuje inspekce takto: „Cílem vzdělávání v této problematice je vybavit žáky takovými kompetencemi, znalostmi a dovednostmi, které jim umožní uvědomit si propojenost současného světa, stát se odpovědnými a aktivními občany a realizovat zásady udržitelného rozvoje v praktickém životě.“ Pane jo, takový výplach mozku, až by si z toho Goebbels cákl do podvlíkaček. Jenže ať se to Klausovi líbí nebo ne, je to nutná reakce na současnou dobu. Vše je provázáno se vším. Už dávno nežijeme v době, kdy jediné interakce mezi zeměmi, potažmo národy, probíhaly na bojišti a následným znásilňováním žen poražených. A nejedná se pouze o Evropskou unii. Dění v USA nebo v Rusku, vliv Číny na globální průmysl, nestabilita Afriky, a to je jen špička ledovce. Ale dobře, ideologická nalejvárna, to se lidem bude líbit.

„A tyto musí školy začlenit do různých předmětů, pak se to zkouší u maturit, je z toho středoškolská „odborná“ činnost – zkrátka je to narvaný normálně do škol.“ Vadí to? Všeobecný rozhled by měl být součástí intelektuální výbavy každého člověka, nebo ne? Opět, v dnešní době jsou takové znalosti takřka nutností. A kde jinde by se to mělo vyučovat než na školách? Mimoto z rozprav s kantory vím, že děti toto téma prostě zajímá. Internet je totiž věc, kterou dnes mladí ovládají už odmala, a dozvídají se věci často rychleji než leckteří dospělí. Pokud jim škola pomůže dát zjištěným informacím logiku, jedině dobře.

„Školy musí vytvořit pozici koordinátorů.“ Čtu špatně já nebo pan Klaus? Cituji dokument: „Dle Metodického pokynu MŠMT k zajištění enviromentálního vzdělávání, výchovy a osvěty může ředitel školy pověřit jednu nebo více osob koordinací EVVO.“ Všimněte si kouzelného slovíčka „může“. Dopřejme panu Klausovi presumpci neviny a dejme tomu, že si ho třeba jen nevšiml. Koordinátora dále dokuent zmiňuje jen v doporučeních, není vytesaný do kamenné desky jako jedenácté přikázání.

A zbytek komentáře je přirovnávání těchto výuk k ideologickým direktivám za bolševika, skoro nadrženě vyčkává na polpotovské převýchovné komuny a konstruktivní radou SOS. Takže to máme ze třetiny ideologický nesouhlas, neboť Václav Klaus se opakovaně vyjadřuje proti „výuce ideologie“ na školách. Zbytek je baf baf, bu bu bu a všechno je to zlé. Neopomene zmínit ty zlé neziskovky – mimochodem, největší procento spolupráce má Člověk v tísni – a že za to všechno může vládnoucí garnitura.

Pokud ale pomineme argumentační fauly, stěžování si a všelijaké přirovnávání, jako základ zůstane, že takovéto věci nemají na školách co dělat. A já se ptám proč? Myslet si, že školy budou automaticky vtloukat do hlavy dětem, že mají přijmout miliony uprchlíků, že Rusko je zlé nebo že EU je bez poskvrny, je levé. Na druhém stupni základních škol, kde se tato výuka realizuje především, už děti mají buďto rozum a nemusí přebírat všechno za směrodatné, nebo jsou to prostě puboši a ty kydy jsou pro ně stejně důležité jako rovnice a jen čekají, až bude konec.

Závěrem chci dodat jen to, že příklady táhnou. Ve škole nebo mimo ni. Pokud učitel přistupuje k této výuce otevřeně, nezaujatě a dává dětem prostor k diskuzi, nutí to ty caparty přemýšlet. Ale přemýšlení je těžké. Na druhou stranu, vyplnit dvě třetiny komentáře pouhým stěžováním si bez jakékoli přidané hodnoty je snadné, no ne? Přitom pana Klause čte na Novinkách mnoho lidí. A učit je, že názor „experta na školství“ rovná se výstavní průjem povzdechů, argumentačních faulů a nespokojenosti s minimem reálných argumentů a třeba návrhu řešení, to mi nepřijde v pořádku. Jste přece taky učitel, sakra! Takže jestli si tohle přečtete – nemyslím si – tak se zamyslete nad tím, co lidi učíte vy. Svým komentářem jste je poučil jen v tom, že plivat síru je hodno odborníka.

Martin Klose
Martin Klose (Články)
Student žurnalistiky na FF UP, filozof, introvert a mizantrop. Čte zajímavé věci a přemýšlí o nich. Rád si hraje. Píše články, literaturu a když je mu divně, tak i poezii.
  1. Honza Fousek | 12.9.2016 v 15:46 | Odpovědět

    A co takhle nejake publikace ke zvolenym tematum za penize danovych poplatniku vyrobene a do skol jiz dodane? Ty o zadnem konkretnim ideologickem smerovani nevypovidaji? A co kdyz bude skola skutecne zactvo tlacit k nejak vyvazenemu postoji v rozporu s temito publikacemi, jak asi zareaguje inspeklce kdyz dorazi?
    Pan Klaus mladsi jen ty publikace videl a dovede cist mezi radky co za tlacku z toho nakonec vznikne. Autor clanku bud nikoliv, nebo mu proste prijde nekriticke nadseni z EU a vsechny ekofasisticka narizeni jako to nejlepsi co se dalo vymyslit.
    A pak je tu ten posledni bod. SKOLA JE APOLITICKA INSTITUCE. Takze tlacit do skolnich osnov cokoliv dalsiho, co nutne nejake politicke profilovani vyzaduje je poprenim toho, co skoly jeste jakz takz udrzuje ve stavu, kdy ma vzdelavani navrch nad indoktrinaci. Aktualne zminovana slatanina je jen dalsi kolecko ze salamove metody – zkuste si vzit ucebnice dejepisu z 90. a zjistite, ze podle nich zijeme v diktature, ty soucasne ji jiz definuji jinak. Proste a jednoduse se jde metodika za metodikou, zprava za zpravou, publikace za publikaci dal a dal presne tam, kde snad vetsina nasich obcanu byt nikdy nechtela.
    No a pubertaci sice vetsinu uciva neresi, ale i tak je ovlivni. Prekvapive je snazsi jim vstipit myslenku nez postup reseni linearnich rovnic. Takze budou sice skoro negramotni, ale migranty budou vitat i s kudlou v zaludku.

  2. Jan Ištvánek | 13.10.2016 v 14:29 | Odpovědět

    Dobrý den,
    podle mne si autor nepřečetl zprávu až do konce, kde se jasně v závěru praví a doporučuje (tím pádem nařizuje, vzhledem k tomu, že to je ČŠI), že se má zřídit funkce koordinátora na všech školách. Dále se tam praví, že nestačí jen ekologie, ale že se musí více informovat i o humanitárních věcech. Čemuž se nedá divit, když hlavním partnerem je Člověk v tísni. Dle mého názoru jen další tahání peněz z kapes daňových poplatníků ať už v podobě nějakých brožur či školení. Školy nemají peníze na řadové zaměstnance, ale musí zřídit funkci koordinátora. Naučte děcka číst a počítat, slušnému chování a základní všeobecný přehled (jako např. přírodopis, dějepis, fyzika, chemie) o ekologii a humanitě ať jim řekne učitel v Občanské výchově a hotovo. Autor sám uvádí, že děti už dnes sami čerpají z internetu, tak co řešit, tam mají informace „zdarma“ a výklad jim můžou dát rodiče popř. některý z aktivnějších učitelů a hotovo.

  3. Někteří lidé si prostě nevidí ani na špičku nosu.To jsem taky načerpal z internetu,tak to neřeším…

  4. Vladimír Lieberzeit | 11.12.2016 v 5:19 | Odpovědět

    Obávám se, že pan Klaus má pravdu. Toto *je* snaha o indoktrinaci dětí. A každá snaha o indoktrinaci dětí je špatná, bez ohledu na vštěpovanou ideologii, protože děti (i když již puberťáci) jsou přeci jen ještě více důvěřivé a méně připravené na takové manipulace. A i kdyby již byly schopny kriticky hodnotit předkládané názory, sotva si troufnou říct učiteli, že z těmi nesmysly nesouhlasí — takže si vytvoří postoj, že toto je většinový názor, se kterým nemá smysl bojovat…

    Osobně si myslím, že zde jde o otázky, u kterých má každý občan právo na svůj svobodný názor, ať už jde o ekologii, klimatickou změnu, humanitární otázky, multikulturalismus, feminismus, míru rozsahu lidských práv a jejich ochrany atd. Vštěpovat někomu jediný správný názor je špatně, protože taková věc neexistuje, ve společnosti rozhodně není shoda na nějakém jediném správném názoru.

    Dalo by se souhlasit s předmětem, který by prezentoval existující variantní názory na jednotlivá témata, ale nehodnotil je. Jenže něco takového pod taktovkou současného MŠMT nehrozí – což už více než naznačuje uvedený materiál.

  5. Josef Klíma | 11.9.2017 v 9:37 | Odpovědět

    Introvertní student žurnalistiky se prostě musí snažit, aby zapadl a měl na chléb vezdejší. Misantropie je dnes věru nutný předpoklad pro práci novináře, zatímco gramatika potřeba není. Radím psát básně do šuplíku.

    • Martin Klose Martin Klose | 14.9.2017 v 9:00 | Odpovědět

      Oceňuji, že jste si dal tu práci a přečetl můj medailonek. Teď kdybyste mi řekl, s čím přesně nesouhlasíte, ať se o tom můžeme pobavit, to by bylo ještě lepší, nemyslíte?

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*