Trojský kůň na českém tiktoku: Jak český influencer nevědomky tvořil čínskou propagandu
Před pár týdny českým internetovým světem otřásla kontroverze Jana Michálka, který údajně spolupracoval na čínské propagandě. Nevědomky se zapletl do něčeho většího než chtěl, ale žádný propagandista to není. Vyplavalo ale na povrch, že na českých sociálních sítích už nějakou dobu pobývá Pepa Zhang. Opravdový propagandista.
To, že si Čína kupuje influencery není zas tak nová zpráva. Už v roce 2021 se o této skutečnosti objevovaly články, ke konci roku o tom dokonce napsal i The New York Times. Ten informuje o youtuberech, kteří dostali pozvánku do Číny a velmoc jim celý výlet uhradila. Ti natočili sympatické reportáže vyzdvihávají krásu přírody v provincii Sin-ťiang. V téhle problematické oblasti jsou porušovány lidská práva Ujgurů, ale zmíněná videa se tímto tématem nezabívají, ačkoliv vznikala pár kilometrů od pracovních táborů.
Youtubeři také šířili spekulace, že se koronavirus rozšířil z USA nebo, že koncentrační tábory ve zmíněné provincii jsou výmysly z Washingtonu, který se snaží srazit vzestup Číny. Nemluvě o vlně placených influencerů v roce 2022, kdy se v Pekingu konala zimní olympiáda. Kolem té doby se poprvé objevilo slovní spojení „white monkeys“ (v češtině bílé opice). Neboli lidé bílé barvy pleti, kteří jezdí do Číny propagovat její režim a ukazují domnělou kvalitu a jednoduchost života v tomto státě. Tuto propagaci směřuje režim hlavně na obyvatele Čínské republiky.
Poprvé se však kontroverze čínské propagandy dostala do českého internetového rybníčku. Před pár týdny se dostala ven informace, že jeden z českých tiktokerů se měl podílet na šíření čínské propagandy. Jan Michálek, vystupující na sociální síti Tiktok jako Honzi, spustil vlnu kontroverze po svém výstupu v podcastu Hypecast. „Přišel mi e-mail, nějaký čínský. Nabídli mi, že si mě natočí pro čínskou televizi, jak objevuji Čínu. Ve štábu, co se mnou chodil, bylo asi deset lidí a osm kamer a spolu jsme jezdili po Číně,“ řekl ve zmíněném podcastu.
Dokonalý výlet do (ne)dokonalé země
Všechno mu „agentura“ uhradila, o nic se nemusel starat. Podle jeho slov mu na tom nepřišlo nic divného, tak jel. Po veletrhu se ho zeptali, jestli nechce ještě zůstat a porozhlédnout se po čínské krajině. Že by si ho u toho objevování natočil Čínský rozhlas pro zahraničí (CRI). Tyto záběry natočené rozhlasem se zatím dohledat nedají. Jediné záběry z jeho cesty jsou jeho vlastní videa z Instagramu a TikToku, kde ukazuje z Číny to, co jemu osobně připadá zajímavé.
Štáb s ním objížděl Čínu a zastávku měli také v Sin-ťiang. Tedy provincii známou utlačováním Ujgurů a koncentračními tábory, ve kterých menšinu vězní. Nebo jejich využíváním pro výrobu fast fashion. Michálek v rozhovoru s youtuberem Sibiřanem vysvětloval, že on sám se ptal na koncentrační tábory, cenzuru a celkově život v Číně svého průvodce nebo obyčejných lidí, co potkávali. „Letěl jsem tam jako obyčejný turista, který chtěl prostě poznat další zemi. Ještě jsem v tom podcastu řekl, že tam je rasismus. Nikdy bych tu zemi nechválil ani nic podobného. Neudělal jsem si větší research, věřil jsem kecům, že je člověk takovej a takovej,“ bránil se Michálek ve videu.
Nakonec se ale lidi na sociálních sítích shodli, že určitě Jan Michálek nedělal, nebo nechtěl udělat úmyslnou propagandu režimu Čínské republiky. Nicméně díky této kontroverzi se témata propagandy na sociálních sítích a velkého vlivu influencerů dostalo více do popředí v mediálním prostoru.
Pepa Zhang a jeho crew
Jedno z prvních videí o tomto tématu vytvořil youtuber Lukefry. V něm také odkryl, že Pepa Zhang není jen tak ledajaký tiktoker a cestovatel, který rád cestuje po Číně a jejích památkách. Influencer působící především na sociální síti TikTok, který se tváří, že se pouze snaží českým obyvatelům přiblížit svou domovinu skrze krátká videa, je ve skutečnosti pracovník CRI.
V roce 2021 vznikla na Facebooku stránka Kluk v Pekingu. Stránka, kde Pepa mohl sdílet svoje lifestylová videa o jeho životě v Číně, prý inspirované Kluky z Prahy. Kolem stejného období také vzniklo studio Krteček (patří pod CRI), kde vykonává funkci redaktora.
Ve studiu Krteček pracuje také Lada Wang, další tiktokerka, která se snaží vypadat jako obyčejná dívka z Číny, která nám chce představit svou zemi. Na sociální síti má přes 300 000 sledujících a svá videa většinou točí pár kilometrů od táborů s Ujgury.
Ale abychom nezůstali jen u Tiktoku, čínskou propagandu jsme donedávna mohli najít i na rádiu Hey v magazínu „Barevný svět“. Pořad se zabýval cestováním, historií, kulturou, sportem, módou a moderními technologiemi v asijských zemích, ale hlavně v Číně. Čínská vláda byla popisována redaktorem pozitivně, a vždy představoval Čínu z pozitivního úhlu pohledu. Takže témata jako je Hongkong, Tibet, Tchaj-wan, Sin-ťiang, lidská práva a podobně, se vůbec nezmiňovaly, jelikož by mohly rozrušit idylickou povahu vysílání.
Napište komentář