Nejnovější

Omezením navzdory: Jarní sezóna zahradnictvím přinesla úspěchy i nové výzvy

Zdroj: FB Zahradnictví Chládek

Přestože letošní epidemie koronaviru způsobila mnoha odvětvím citelnou ztrátu, tuzemským zahradnictvím dvouměsíční karanténa dopřála nevídaný úspěch. Toto odvětví zaznamenalo nečekaný nárůst poptávky, ale také se muselo potýkat s různými problémy.

Zahradnictví měla zprvu obavy o odbyt zboží. Vládní nařízení totiž začala platit v tu nejhorší možnou dobu, a to na začátku jarní sezóny, která je pro pěstitele a prodejce rostlin nejdůležitější v roce. Po pesimistickém startu se ale koncem března situace otočila.

Zahrádkářství dobývá internet

Pražské Zahradnictví Chládek působí na českém trhu 28 let a patří mezi největší u nás. Majitel firmy Jan Chládek přiznává, že Češi jsou národem zahrádkářů odjakživa a koronavirus to jen umocnil. Sám byl však překvapen letošním zájmem.

„Sice k nám chodilo méně lidí, o to výraznější nákupy ale dělali. Za dva měsíce jarní sezóny vzrostla poptávka o 20 % oproti minulému roku,“ uvedl.

Ještě výraznější odbyt zaznamenaly e-shopy. Internetovému zahradnictví Neleň pro Zeleň stoupla poptávka oproti loňskému roku o desítky procent. „Myslím, že na to měla vliv i karanténa. Lidé nevěděli, co dělat doma, tak šli na své zahrady,“ komentoval zvýšení zájmu o zahradnické zboží spolumajitel firmy Neleň pro Zeleň Pavel Boudyš. Pomalý start sezóny si vysvětluje tím, že lidé zpočátku kvůli koronaviru řešili jiné záležitosti.

Zahradnictví Starkl se sídlem v Čáslavi za jarní sezónu rovněž potvrdilo zvýšení poptávky na svém e-shopu, dokonce o 120 %. Vedoucí marketingu Marcel Kříž připouští, že byl tímto číslem zaskočený. Dodává ale, že hodnota je stále malá v porovnání s dalšími zeměmi, kde Starkl působí. V Rakousku, rodné zemi zahradnictví Starkl, vzrostl zájem o více jak 200 %, v Rumunsku to zase bylo 350 %.

„Návštěvnost byla tak vysoká, že nám to shodilo servery. Museli jsme přecházet na nové, nikdo s tím nepočítal,” přiznává Kříž.

Komplikace způsobené náhlým úspěchem

Ačkoli se zahradnictví těšila velkému úspěchu, jejich provoz se neobešel bez problémů. Největším byla paradoxně poptávka, kvůli které museli prodejci řešit v té době problematickou dopravu zboží, kterého navíc začal být nedostatek.

Zahradnictví Chládek zprvu trápil nedostatek hnojiv a substrátu, žádné zásadní změny v dopravě zboží ale nepocítilo. Kromě toho, že má vlastního dopravce, který se věnuje převozu rostlin ze zahraničí a zboží doručí do dvou dnů, taktéž spolupracuje až s 200 dodavateli, se kterými se snaží udržovat dlouhodobou spolupráci.

Naproti tomu Neleň pro Zeleň spolupracuje pouze s českými dodavateli. S tím přichází i větší limity v nabídce. „Jsme limitováni tím, co nám dodavatel nabídne. Proto někdy nabízíme několik kusů, jindy zase několik desítek,” řekl Boudyš. Komplikace nastaly i s doručovatelskými službami, které v přetlaku nestíhaly.

Foto: Archiv zahradnictví Starkl

Zatímco však o kus dále, v zahradnickém centru firmy Starkl v Čáslavi, vedení zprvu řešilo potíže s dodacími lhůtami do zemí jako Slovensko či Maďarsko. Po pár dnech se vše vrátilo do normálu, začal ale váznout dovoz ze západních zemí jako Nizozemsko, Francie a Německo.

„Bylo vidět, že u nich došlo k opatřením, která tam původně nebyla. Najednou jsme čekali, jestli zboží vůbec dorazí nebo ne,“ uvedl Kříž.

Dodací lhůty se prodloužily natolik, až zahradnictví muselo narychlo hledat alternativní dodavatele. Ty často sháněli marně, téměř vše už totiž bylo rozprodáno. Situace vyvrcholila ve chvíli, kdy bylo nutné během 48 hodin zkontaktovat 7 tisíc zákazníků o jejich nevykryté objednávce. To ale nebylo technicky možné.

„Přistoupili jsme k tomu, že jsme objednávky vykryli částečně a až poté jsme zákazníky kontaktovali s omluvou, že až to bude možné, zbylé zboží jim zašleme. V opačném případě dostanou satisfakci v podobě voucheru,“ vysvětluje dále Kříž.

Ze zahrádek na balkóny

Letošní jaro také ukázalo, na jaký sortiment by se měla zahradnictví zaměřit. Velkou roli v tom hrají i zvyšující se ceny ovoce a zeleniny. Na vzestupu je podle Chládka roubovaná zelenina. Zahradnictví Starkl pěstuje ovocné stromky ve svých školkách a snaží se podpořit veřejnost k pěstování vlastního ovoce.

„V ohromném množství za posledních pět let vzrostly žádosti o to, jestli existují ovocné stromky pro balkony a terasy. Je vidět, že lidé už nekupují zahrady, nejezdí tolik na chaty, ale snaží se v rámci jejich možností něco pěstovat i ve městech,” říká Kříž.

  1. Petr Kaminsky | 16.6.2020 v 8:04 | Odpovědět

    To me spis naplnuje smutkem. Lidi se vrhli na zahrady. Misto aby svrhli tuhle nekompetentni/prolhanou vladu, strci hlavu do pisku. Uz to zacina pripominat normalizacni komunismus. Lidi zacali jezdit na chaty/chalupy a tim podle V. Klause porazili komunismus.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*