Dekáda soucitného života už začala. Jak se projevuje v Česku?
České obchody se za poslední roky změnily. V supermarketech lze vybírat z širší nabídky potravin s označením ‚vegan‘ a vedle vajíček z velkochovu se na pultu objevila i ta od slepic z volného výběhu. V restauračních lístcích už v sekci bezmasého jídla možná stojí něco jiného než smažený sýr. Česko jde zkrátka s trendem soucitného života ruku v ruce, navíc nejenom co se jídla týče.
Jistě si někteří vzpomenou na silvestrovskou diskuzi ohledně novoročních ohňostrojů, kdy nejde pouze o vyděšené psy a kočky v našich domácnostech, ale i zhoršení ovzduší a poranění divokých či hospodářských zvířat. I letos po internetu kolovaly fotky poraněných labutí, které ke svému zranění přišly kvůli házení petard v blízkosti Vltavy.
S ohňostroji se jako první rozhodl bojovat pražský primátor Zdeněk Hřib a v srpnu loňského roku oznámil, že na Václavském náměstí se místo novoročního ohňostroje přítomní občané dočkají videomapingu. V lednu jeho rozhodnutí následovala například primátorka Jihlavy Karolína Koubová, takže milovníci výbuchů v srdci Vysočiny mají smůlu. Praha mimo jiné zvažuje zákaz pyrotechniky na jejím území úplně.
Konec plastů v Čechách
V loňském roce byla hojně skloňovaná i spotřeba jednorázových plastů, na jejímž snížení se podílí menší i větší řetězce. Například Costa i Starbucks odmění své zákazníky slevou, pokud si přinesou vlastní kelímek. Téměř v každé menší kavárně potom mohou zákazníci najít takzvané otoč kelímky, neboli kelímky z polypropylenu, které si za vratnou zálohu půjčí a po dopití zase vrátí.
Na vzestupu jsou i bezobalové obchody, které za podpory startupových projektů vznikly už téměř v každém větším městě. Potraviny jako luštěniny, těstoviny, sušené ovoce či mouka si obchody nechají přivézt v látkových pytlích a umístí je do skleněných nádob. Zákazníci si s sebou nosí své vlastní nádoby, avšak u mnohých bezobalových obchodů fungují i nádobové banky, kam lze odložit přebytečné sklenice a v případě potřeby si je opět vzít.
Slepice se vydaly na tour
V září roku 2018 odvysílal pořad 168 hodin reportáž s názvem Vejce v kleci, která odhalovala pozadí klecového velkochovu. V reakci na ni se některé obchodní řetězce zřekly vajec pocházejících od nosnic z klecí. To byl však jen začátek běhu na dlouhou trať.
Minulé léto uspořádala organizace Obraz akci Slepičí tour. Sedm plyšových slepic během dvou týdnů objelo republiku za pomoci dobrovolníků. Jejich náplní bylo vyfotit slepičku u dominanty právě navštíveného města a shánět podpisy do petice proti klecovým velkochovům, s cílem upozornit politiky na tuto problematiku. Redakce Houpacího Osla kontaktovala organizátory projektu, aby zhodnotili výsledky letního výletu, odpovědi se jí však nedostalo.
Tématem i spotřeba masa a živočišných produktů
O zákulisí masného průmyslu na sociálních sítích i na veřejnosti často informuje organizace Zvířata nejíme v čele s manžely Lukášem a Michaelou Vincourovými. Společně věří, že soucitný životní styl je na dobré cestě.
,,Veganství – životní styl, který je proti využívání, týrání a zabíjení zvířat – je dle nás na ohromném vzestupu a věříme, že se nezastaví. Žijeme v naprostém blahobytu a je na čase začít myslet i na ty neprávem utlačované. Minulý rok přibyla spousta nových veganských produktů, restaurací, ale i lidí, kteří se aktivně podílí na ochraně zvířat,“ sdělil pro Houpacího Osla Lukáš Vincour.
Právě vlny veganství a také vegetariánství využili zejména aktivisté v Praze, kteří prosazovali práva zvířat. Na tuto poptávku zareagoval obchodní řetězec Lidl, když uvedl do prodeje veganský burger, nebo kavárny, jež nabízejí výběr mezi kravským a rostlinným mlékem.
,,V médiích se víc a víc objevují kauzy zaměřené na týrání zvířat, což v lidech vyvolává soucit. Nikdo přece nechce, aby někdo trpěl. Věříme, že rok 2020 bude v tomto směru ještě intenzivnější,“ doplňuje Vincour.
Napište komentář