Karty a Hong Kong: Blizzard Entertainment proti fanouškům
Mnoho nadnárodních korporací a občas i států v posledních letech řeší velké dilema: Co má větší cenu? Naše zásady nebo čínský jüan? Ne všichni zůstanou v tomto dilematu na straně zásad a nechají se zlákat vidinou peněz asijského tygra. A někdy takové rozhodnutí vyvolá pořádný povyk.
Hearthstone je počítačová karetní hra od studia Blizzard Entertainment, která si kvůli své jednoduchosti a dostupnosti získala miliony fanoušků po celém světě. Jako mnoho jiných kompetitivních her Blizzardu má i svá mistrovství, které se letos konalo v Tchaj-peji, hlavním městě Tchaj-wanu. Letošním vítězem byl profesionální hráč Ng Wai Chung, známý spíše pod svým herním pseudonymem Blitzchung. A zde se situace začíná zamotávat. Chung totiž pochází z Hong Kongu.
Svobodu Hong Kongu!
V pozápasovém streamu, který běžel živě, se Blitzchung objevil v plynové masce a lyžařských brýlích, což je běžný způsob maskování hongkongských demonstrantů. Blitzchung se totiž rozhodl využít svého vítězství a ve streamu otevřeně promluvil proti Číně a vyjádřil svoji podporu protestujícím. „Protesty v Hong Kongu trvají už čtyři měsíce. Miluji Hong Kong, je to můj domov a vyrostl jsem tady. Nemohu jen nečinně přihlížet, jak je naše svoboda kousek po kousku ničena,“ řekl Blitzchung ve streamu.
Reakce pořadatelů? Okamžité odebrání finanční odměny 10 000 dolarů, vyloučení ze soutěže a roční zákaz účastí na oficiálních turnajích. Trestů se dočkali i oba moderátoři, kteří stream vedli a na které čekal vyhazov. Tvrdý trest Blizzard hájil svými pravidly turnajů, kde jasně stojí, že není povoleno poškozovat dobré jméno společnosti a urážet veřejnost či její část. Mnozí však za vyloučením vidí úplně jinou motivaci.
K Číně čelem, k fanouškům zády
Není žádné tajemství, že Blizzard touží po pevné pozici na čínském herním trhu. Jejich hry se ve východní Asii těší velké popularitě, kvůli Číně je však třeba dělat ústupky. I kvůli tomu se Blizzard čím dál více soustředí na hry na mobily, jako je již zmíněný Hearthstone či přicházející Diablo: Immortal.
Není to poprvé, co čínští cenzoři nějak ovlivnili tvorbu Blizzardu. V současnosti největší hra Blizzardu World of Warcraft má speciální čínskou verzi, ze které jsou nemilosrdně vymazány všechna grafická vyobrazení kostí. Dalším příkladem jejich zásahu mohou být kresby u Hearthstonových karet, které byly pozměněny nebo zcela vyměněny tak, aby se na nich neobjevovala krev, kosti ani odvážnější oděvy ženských postav. Na rozdíl od WoW jsou však tyto změny platné po celém světě.
Je tedy snadné si domyslet, že čínské pohlaváry by Blitzchungův výstup nijak nepotěšil, pokud by zůstal nepotrestán. Poslechnutím cenzorů dal zároveň Blizzard otevřeně najevo, že mu jsou peníze mnohem milejší než lidská práva, za která občané Hong Kongu již několik měsíců tvrdě bojují. Tím si ale proti sobě poštval svoje stávající fanoušky, kteří s rozhodnutím o vyloučení Blitzchunga silně nesouhlasí a vytáhli do boje.
Pravidlo bojů s korporacemi č.1: Buďte kreativní
První ohlasy a protesty se začaly objevovat prakticky okamžitě. Šlo především o vyhlášení bojkotu Blizzardu, mazání jeho her a zasílání stížností, spíše symbolické protesty než otevřený útok. Pak ale na sociální síti Reddit přišel uživatel u/randomwordbot s návodem, jak využít evropské zákony, jmenovitě článku 15 souboru GDPR, který uděluje společnostem povinnost na požádání vydat uživatelům jejich služeb osobní informace, které sbírají a jak s nimi nakládají. Celý proces je relativně zdlouhavý a může trvat dva až sedm dní a to jen na jednu žádost. Pokud společnost nevyhoví požadavku do třiceti dnů, musí platit penále. A v případě tisíců žádostí najednou existuje velká šance, že to nestihnou, ani kdyby chtěli.
Druhý způsob, jak zasáhnout Blizzard tam, kde to bolí, je ideologický. Jeho cílem je použít Mei, hrdinku ze hry Overwatch, která se též těší velké oblibě v Číně, a udělat z ní jeden ze symbolů hongkongských protestů. Kvůli přísnosti cenzorů by Mei v Overwatchi rozhodně dál pobíhat nemohla a v ideálním případě by musela být celá hra stažena z prodeje v Číně, čímž by Blizzard přišel o podstatné zisky.
Tím ale problémy Blizzardu nekončí. Za pár týdnů je čeká jejich každoroční konference Blizzcon a dá se očekávat, že do té doby hněv fanoušků neustane. Organizátoři se tedy ještě zapotí.
Ať už tato válka skončí jakkoliv, rozhodně bych však nechtěl být tím chudákem, který pracuje v oddělení stížností a který si určitě teď říká, jaké pitomé rozhodnutí jeho šéfové zase udělali.
Napište komentář