Spolek radí rodičům, jak omluvit dítě z výuky o LGBTQ+ tématech. Podle ministra školství ale problematika na základní školy patří
Dle ministra školství Mikuláše Beka LGBTQ+ témata mají být zahrnuta v osnovách a je potřeba, aby byla reflektována. To se však nelíbí mnoha rodičům, kteří pak podnikají různé kroky, aby jejich děti těmto tématům nebyly vystavovány. Spolek Tradiční rodina má dokonce veřejně přístupný formulář, který žádá zástupce a ředitele škol, aby omluvily děti z výuky, pokud se bude řešit LGBTQ+ komunita. Rozhodne-li se škola nevyhovět, má spolek další dokument jakožto odpověď na zamítavé stanovisko.
„V případě, že bude výuková hodina obsahovat genderovou ideologii, genderismus, LGBT+ témata či popírání biologických faktů Vás žádám, aby žák, jehož jsem zákonným zástupcem, byl z této hodiny omluven a byla mu dána možnost účastnit se výuky v hodině souběžné v jiné třídě, ve které pedagog žáky s uvedenými tématy nekonfrontuje,” tak zní jedna z částí dokumentu, který rodiče posílají na vedení škol. S tím se setkala i ředitelka základní školy na olomoucku, která však jako odpověď napsala, že žádost akceptuje a promluví s vyučujícími. To vedlo k mnoha diskuzím.
LGBTQ+ tématika zatím oficiálně v osnovách není, už teď se ale mnoho škol snaží témata do výuky nenásilným způsobem začlenit. „Téma patří do výuky předmětů Výchova k občanství a Dějepis na druhém stupni. Úkolem učitele je vysvětlit, jaké jsou v současné společnosti role muže a ženy v porovnání s historií i jaké to nese problémy. Proto si myslím, že není v pořádku děti z výuky omlouvat,” vyjádřil se k celé problematice pro Houpacího osla ředitel základní školy Rabasova v Ústí nad Labem Michal Kapoun.
Vedoucí Katedry psychologie pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Irena Smetáčková na svých webových stránkách ucimolgbt.cz, že přes 80 % vyučujících, kteří se v roce 2022 zúčastnili výzkumu OUT považuje za důležité tato témata vyučovat. Ve výzkumu se dále zmiňuje, že více jak polovina učitelů by ráda uvítala semináře a workshopy o LGBTQ+ tématice, jelikož velké části chybí znalosti, které jsou potřeba k dalšímu předávání informací.
Vždy tu byli, jsou a budou
Ministr Mikuláš Bek již v dubnu tohoto roku avizoval v pořadu televize Nova, že si myslí, že tato témata by měla být do hodin zařazena. „Tohle jsou věci, které lze ve škole pojmout bez nějakého ideologického problému,” řekl ve vysílání. Ke změně by mohlo dojít s plánovanou úpravou vzdělávacích programů. „Problematika LGBTQ+ bude její součástí, přičemž záleží na samotných školách, zda ji do výuky zařadí,“ upřesnil Radek Melichar, mluvčí Národního pedagogického institutu.
K tématu se pro Houpacího osla vyjádřil i sociolog Zdeněk Sloboda z Filozofické fakulty Univerzity Palackého, podle kterého by obsah školního kurikula by měl žáky a žákyně seznamovat se společností takovou, jaká je. „LGBTQ+ lidé byli, jsou a budou součástí společnosti, ale dlouho byli utlumováni. Neměli bychom v obsahu vzdělávání ignorovat či dokonce aktivně potlačovat existenci LGBTQ+ lidí, včetně jejich perzekuce, jako například když byli vyhlazováni v koncentračních táborech, léčeni elektrošoky a (u nás obzvláště) zavíráni do ústavů,” uvedl.
Výchova k toleranci představuje pro české školy jistou výzvu, neboť musí vyvážit moderní přístup s obavami rodičů. Představení této problematiky na základních školách ale může pomoci vytvořit prostředí, kde se žáci budou cítit bezpečně a vzájemně se respektovat. V Nizozemsku je začleněná tato tématika do osnov již od roku 2012, což zahrnuje například programy na bezpečnost ve školách a podporu pro LGBTQ+ studenty. Podle ukazatelů je toto začlenění spojeno s vyšší tolerancí a snížením negativních sociálních jevů, jako je šikana, která je na českých školách stále problémem.
Skvělé! Těším se na další