Složitý svět japonské pornografie. Yua Mikami v ní představuje ženský ideál i pokoru
Autor: Miroslav Libicher
Japonsko je jedinou asijskou zemí, v níž je povolena výroba a distribuce hardcore pornografie. A vlastně zároveň jedinou zemí, která produkuje pornografii výrazně odlišnou od její euro-americké podoby. Oblíbená je tak nejen mezi obyvateli zemí východní a jihovýchodní Asie, ale také mezi diváky, kteří jsou z různých důvodů se západní produkcí nespokojeni.
Obecné povědomí o podobě japonského porna nicméně zůstává silně zkreslené a ovlivněné obecnými stereotypy o bizarnosti a úchylnosti japonské popkultury. Chceme-li nahlédnout za virální internetové kuriozity a poznat skutečnou podobu mainstreamové japonské pornografie, můžeme si vzít za příklad třeba tvorbu osmadvacetileté Yuy Mikami, jejíž hvězdná pozice je v mnohém unikátní i ve světovém kontextu. Pravděpodobně žádné jiné pornoherečce z jakékoli země se nikdy předtím nepodařilo dosáhnout tak masivní popularity, která by dalece přesahovala publikum samotných pornofilmů.
Celebrita, co točí porno
Pečlivé budování hvězdného statusu je první nápadným znakem, který odlišuje japonské pornoherečky, alespoň ty nejelitnější, od jejich západních kolegyň. Jejich pozice je v mnohém analogická k pozici filmových hvězd v hollywoodském studiovém systému. Právě ony jsou hlavním magnetem na diváky a vlastně nikdy nevypadávají z předem promyšlené role, jenž jim byla přisouzena managementem.
Yua Mikami má exkluzivní smlouvu se suverénně nejúspěšnějším japonským pornostudiem S1, které svou strategii staví právě na souboru atraktivních hereček, které v propagačních materiálech prezentuje cudně estetickým způsobem a obvykle je nenechává předvádět praktiky, které by výrazně vybočovaly z mantinelů vanilkového sexu. Na přebalech disků od S1 se například často neobjevuje ani nahota a náhodný kolemjdoucí by podle nich nejspíše ani nehádal, že uvnitř najde pornofilm.
Jednou ze silných stránek Yuy Mikami je právě fakt, že ztělesňuje ideál feminity, který mají fanoušci japonské pornografie nejraději. V japonských představách o ženské kráse je před provokativní sexuální vyzývavostí upřednostňována roztomilost, křehký dívčí vzhled a bezstarostná mladická osobnost. Yua tyto japonské ideály kombinuje s noblesní evropskou módou a dokáže udržovat balanc mezi stylizací a přirozeností. Jestliže na instagramových fotkách vypadá jako rozmazlovaná princezna, v rozhovorech působí jako skromná a přemýšlivá holka odvedle.
O tom, že je schopná velmi dobře reagovat na očekávání publika, přesvědčila už ve svém debutu z roku 2015, jenž nesl poněkud nintendovský název Princess Peach. Debuty mají novou pornohvězdu představit jako navenek nevinnou a nezkušenou dívku, která s roztomilou stydlivostí objevuje svět sexu, a Yua Mikami dokázala toto schéma naplnit tak přesvědčivě, že se video setkalo s bezprecedentním komerčním ohlasem.
Yua Mikami sama zmiňuje, že se snaží sledovat ty nejúspěšnější pornoherečky, aby se od nich mohla učit. Největším a nejzjevnějším vzorem je pro ni zcela jistě její kamarádka Kirara Asuka, která svou jedenáctiletou pornografickou kariéru ukončila v roce 2018. U ní se Yua inspiruje v budování své image i v druhu herectví, kdy se řečí těla a mimikou snaží vytvářet erotické napětí i ve scénách, které přímo nezobrazují sex.
S Kirarou Asukou ji pojí i schopnost přenést svou popularitu do zcela mainstreamových vod. Ve světě najdeme řadu příkladů pornohereček, které se objevily v mainstreamových projektech. Není ani potřeba se ohlížet po Američankách Jenně Jameson či Sashe Grey, jež hrály v nepornografických filmech. I v Česku, nejspíše v rámci porevolučního nadšení ze všeho západního, pronikly pornoherečky jako Dolly Buster nebo Paula Wild do televizních talkshow, mainstreamových filmů a diskoték. Ještě nedávno mezi českými pornoherečkami lovila TV Nova, když potřebovala obsadit epizodní svlékací role v seriálovém Kameňáku.
Ve všech zmiňovaných případech však pornoherečky plnily roli sexsymbolů a vystupovaly v přímé návaznosti na svou kariéru v erotickém průmyslu. Yua Mikami se ale ve svých mainstreamových aktivitách nesvléká, nesnaží se působit vyzývavě a netěží z nějaké „skandální“ image. Všechny její další činnosti jsou zřetelně oddělené od vystupování v pornografických filmech.
Jak poznamenává jeden z internetových fanoušků, Yua Mikami dnes není pornohvězda, co se objevuje v mainstreamu, ale spíše mainstreamová celebrita, co zároveň točí porno. Nejenže vystupuje v zábavných pořadech a zkouší rozjíždět hudební a taneční projekty (mimo jiné K-popovou skupinu Honey Popcorn), ale také provozuje vlastní značku dámského oblečení miyour’s s a se třemi miliony followerů na Instagramu i TikToku rovněž patří k významným japonským influencerům.
O její výjimečné pozici svědčí mimo jiné úctyhodný počet ženských fanynek, které Yua Mikami získala. Některé obzvláště zapálené se pohybují i na sociálních sítích, sama pornoherečka však uvádí, že nejvíce aktivní bývají na fanouškovských setkáních, kde údajně tvoří až polovinu příchozích. Pro většinu těchto žen přitom není Yua objektem nějakého sexuálního zájmu, ale právě obdivovanou influencerkou udávající styl v líčení či oblékání.
Yua ve vanilkovém nebi
Nadšení, které Yua Mikami mezi příznivci japonské pornografie budí, pochopitelně není zcela univerzální. Část fanoušků poukazuje na skutečnost, že ač se Yua těší největší popularitě a má nejlépe vybudovaný celkový osobní brand, jiné pornoherečky ji překonávají ve fyzické atraktivitě, hereckých výkonech i v zajímavosti a pestrosti snímků, v nichž vystupují.
Je nepochybným faktem, že zejména v posledních dvou letech působí snímky s Yuou Mikami poněkud konzervativně a suše. Yua si pravděpodobně nechce odvázanějšími praktikami odcizit ženské publikum a poškodit si pečlivě opečovávanou image. I po odchodu z pornografické branže chce být ostatně nadále součástí šoubyznysu a minulost v pornu představuje významnou stigmatizující zátěž i v Japonsku. Z velké části je ale podoba jejích filmů daná spíše obecnými trendy, jimiž se hlavní proud japonské pornografie řídí.
Některé netradiční praktiky jako bukkake nebo gokkun mají japonské názvy a každý někdy viděl nějakou mangu s chapadlovitými příšerami, nicméně běžné japonské porno je opravdu hodně znatelně krotší a cudnější než to západní. Dá se až říct, že japonská pornografie je jakýmsi zrcadlově převráceným odrazem pornografie americké. Zatímco v Americe se autocenzura vztahuje na domněle perverzní náměty a motivy (například incest), Japonsko není střídmé v zobrazování fantazií, nýbrž v samotných sexuálních praktikách. Mezi ty kontroverznější přitom řadí například i anální nebo lesbický sex. Ve filmografii Yuy Mikami je dosud nenajdeme – velmi populární herečky se jim vyhýbají buď úplně, nebo k nim sahají ve chvíli, kdy zájem diváků upadá.
Stojí též za zmínku, že Yua Mikami do japonského pornoprůmyslu nastoupila v době, kdy na základě různých vnějších tlaků začínal produkovat opatrnější díla, což se nevyhnulo ani menším společnostem původně orientovaným na fetišistická témata. Tento trend nejspíše dosáhl vrcholu v roce 2017 v souvislosti s několika souběžnými mediálními skandály, na které mohutný průmysl zareagoval výrazným zpřísněním autoregulačních kodexů a také zavedením hrubší, více zakrývající formy pixelizace genitálií.
Konec starých časů?
Jelikož se Yue Mikami mimořádně daří na všech frontách, ve světě pornografie už se pohybuje více jak šest let a pomalu se přibližují její třicáté narozeniny, které sama označuje jako mezní věk, kdy se chce vdát a založit rodinu, její fanoušci nervózně očekávají, kdy pornografické filmy natáčet přestane. Opuštění pornografického průmyslu pro ni podle všeho bude daleko jednodušší než pro většinu ostatních japonských pornohereček, neboť si svou snaživostí, profesionální sebeprezentací a zejména šikovným nakládáním se sociálními sítěmi a jejich publikem dokázala vybudovat dostatečný věhlas, jenž od její erotické kariéry není přímo odvislý.
Má tak nepochybně lepší pozici než třeba její služebně starší kolegyně, legendární Ai Uehara, která během své aktivní kariéry éru prudkého rozkvětu sociálních sítí těsně minula. Nyní se jako youtuberka ke své minulosti vztahuje s určitou rozpolceností – na jednu stranu se k ní zcela otevřeně hlásí a láká diváky na provokativní clickbaitové náhledové fotografie i povídaní o sexu, na straně druhé nechala z distribuce stáhnout všechna svá pornovidea a nějakou dobu bojovala i s nadrženeckými komentáři fanoušků, kvůli nímž byl její kanál demonetizován.
Také lze říct, že neexistuje žádná japonská pornohvězda, která by dnes pro Yuu Mikami byla bezprostřední rivalkou či možnou nástupkyní. První zmíněná role původně patřila vnadné a populární fotomodelce Shoko Takahashi, nicméně ta nechtěla či nedokázala své fanoušky náležitě oslovovat i mimo pornofilmy samotné. Za možnou nástupkyni Yuy Mikami je někdy označovaná okatá Riri Nanatsumori, která si nezanedbatelný počet fanoušků získala už před řadou let jako moderátorka a modelka z časopisů pro teenagery. I u ní je však otázkou, zda dovede projevit stejnou píli a šikovnost.
Vzhledem k tomu, že dnes se japonský pornografický průmysl nejspíše nachází na prahu dalších výrazných změn, kdy dochází k postupnému rozkladu dříve v podstatě centralizovaného distribučního systému a stále více pozornosti si získává pornografie amatérská, není zcela vyloučené, že odchod Yuy Mikami bude zároveň symbolickým uzavřením jedné éry.
Napište komentář