Nejnovější

Provoz na lokálkách se navzdory investicím omezí. Tak aspoň poslouží jako volební téma

Printscreen z YouTube pořadu Karla Havlíčka NA ROVINU

KOMENTÁŘ. Radní Středočeského kraje schválili záměr na omezení provozu na dvanácti lokálních tratích. Proti tomu však vytáhl do boje superministr Karel Havlíček, který si z celého problému udělal předvolební kampaň.

Hlavním iniciátorem této ,,reformy“ je krajský radní Petr Borecký (STAN), podle kterého je vlaková doprava drahá a dotčené oblasti lépe obslouží autobusy. Navíc obvinil vládu, že na provoz nechce Středočeskému kraji nic přispět, a tak radní nemají jiné řešení než vlaky zrušit. Borecký tak slibuje úsporu přes 50 milionů korun, které jsou údajně potřeba jinde.

Investice přijdou vniveč. Nebo?

Mezi dvanáct lokálních tratí totiž patří i ty, na kterých se v posledních letech provedly významné investice. Jako příklad lze uvést železnici z Vraného nad Vltavou do Dobříše, kde se v minulých letech investovaly stovky milionů korun. Nové koleje, přejezdy, nástupiště. Nemalé finanční prostředky putovaly i na stavbu unikátního zvedacího mostu v Lužci nad Vltavou. Všechny tyto investice se však nyní ukázaly jako zbytečné, jelikož provoz na tratích bude výrazně utlumen, či dokonce zastaven.

Druhou stranou mince je pak obsazení spojů. Na některých tratích je vytížení spojů opravdu nízké a dají se nahradit autobusy. Tato spojení je dokonce žádoucí zrušit. Některé tratě, které vykazují mnohem vyšší počty cestujících, třeba trampská lokálka z Vraného nad Vltavou do Dobříše, se však dají zachránit.

Mapa tratí ve Středočeském kraji – červeně zvýrazněné úseky jsou určeny k zastavení vlakové dopravy, zdroj: Webové stránky Sředočeského kraje

Superministr Havlíček zasahuje

Bylo jen otázkou času, kdy se tohle všechno využije v předvolební kampani. Chopil se toho ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček. Přeci jen kousek od Dobříše žije a místní lokálku často využívá k rekreaci. Představa, že by mu ji zrušili, ho zřejmě vyděsila natolik, že jeden z dílů svého pořadu NA ROVINU vysílal přímo z dobříšského nádraží. Pozorný divák se mimo jiné dozvěděl, že ,,Piráti nejezdí vlakem, a proto je chtějí zrušit“. Ano, je v tom vidět ostrá rétorika vůči ,,antibabišovským“ koalicím.

Havlíček však dělá chybu v tom, že chce stůj co stůj zachovat všechny ohrožené tratě, a to z hlediska ekonomického prostě nejde. Je to však politický kalkul, a ten se na nějakou výhodnost neptá. Superministr směle pokračuje v kampani. Navštívil lokálky v okolí Mladé Boleslavi, kde se zvěčnil jak ve vlaku, tak i v hospůdce s řízným pivem, aby se nezapomnělo, kdo je tady také ministrem průmyslu a obchodu.

Jsou tu však problémy, které je třeba řešit přednostně. Dochází ke srážkám vlaků kvůli přetěžování strojvůdců či absenci vlakového zabezpečovače ETCS, který představuje tu nejvyšší úroveň zabezpečení evropských železnic. Vysokorychlostní tratě jsou stále na papíře a národní dopravce ztrácí jednu trať za druhou, což může taky vypovídat o tom, jak to tam ,,ti nahoře“ vlastně vedou.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*