Levnější jízdenky: laciný populismus, který si stejně zaplatíme
KOMENTÁŘ. Od prvního září mohou studenti do 26 let a senioři jezdit vlaky se 75 procentní slevou. Hnutí ANO tak konečně plní jeden ze svých nejatraktivnějších slibů. Aby toho nebylo málo, některé kraje se rozhodly, že tyto lidové ceny uplatní i v městské hromadné dopravě. To zní skoro až pohádkově. Anebo taky ne.
Slevy přicházejí, peníze ze státní kasy odcházejí. I tak by se dal popsat současný krok vlády Andreje Babiše, jehož splnění přijde stát na téměř šest miliard korun.
Vláda sice tvrdí, že se tím zlepší dostupnost veřejné dopravy pro zmíněné skupiny cestujících, ale už zapomněla dodat, kdo to ve výsledku všechno zaplatí. Odpověď je nasandě. Budou to opět daňoví poplatníci.
Ještě v srpnu studenti zaplatili za lístek z Ostravy do Prahy kolem dvou set korun. Dnes mohou skrze Regiojet zakoupit nejlevnější jízdenku za 34 korun, což je až absurdní.
Velká spousta lidí samozřejmě tyto slevy vítá. Je tedy zřejmé, že kalkul hnutí ANO vychází, což se pravděpodobně projeví na výsledku následujících komunálních a senátních voleb.
Senioři a studenti ušetří na jízdném i v MHD
Praha zlevní od 1. října pro studenty a seniory také jízdné v MHD. Zatímco dnes platí studenti 2400 korun za deset měsíců a senioři 1100 korun za pětiměsíční jízdenku, již brzy budou platit 1280 za celý rok. Ztrátu by měl krýt magistrát ze svých peněz.
K tomuto plánu se přiklání většina krajů. Středočeský kraj dokonce navrhl jízdenky zcela zdarma.
Ačkoliv se to může zdát nereálné, úřad pasažérům opravdu doplatí i zbylou čtvrtinu ceny jízdního. To však bude platit pouze pro obyvatele Středočeského kraje. Například v Olomouci podobné výhody nečekejte.
České dráhy vydělávají na nových slevách
Ačkoliv do nových slev vláda investuje miliardy, České dráhy se i tak rozhodly, že si přivydělají. Na většině provozovaných linek mají větší příjem ze studenta či seniora než z dospělého cestujícího.
Jak uvedl server zdopravy.cz, podle nového ceníku se totiž na e-shopu vypočítává sleva z klasického kilometrického tarifu jízdného, nikoliv z akčních jízdenek, které nabízí dopravce na pokladně.
Například na trase Praha – Ostrava vyjde akční jízdenka pro dospělého člověka na 295 korun. Jízdenka pro studenty a seniory, kteří mohou nově uplatňovat slevu 75 procent, však vyjde na 121 korun.
V praxi to tedy znamená, že podle klasického kilometrického tarifu přijde dospělého cestujícího lístek na 484 korun. Tím pádem stát doplatí 363 korun a České dráhy tím získají o 189 korun více. A tomu se říká byznys, dámy a pánové.
Ačkoliv se tedy na první pohled jeví slevy na jízdném jako dobrá věc, opak je pravdou. Peníze, které studenti a důchodci za jízdenku ušetří, bude někdo muset doplatit. Tím někým bude stát. A jelikož stát není výdělečná firma, můžete si spočítát, kdo asi toto levné jízdné ve výsledku zaplatí.
Je to dalsi kaminek do mozaiky „jak rozdelit spolecnost“. Slevu zaplati vsichni ostatni. At mi nikdo nerika neco o solidarite nebo spravedlivem rozdelovani. Tohle je normalni vypalne – stejne jako vsechny ostatni Babisovy darecky. Paradoxne on nezaplati ani korunu – umi se vyhnout placeni dani (korunove dluhopisy, prevody majetkovych podilu do/z Agrofertu). Proste – sorry jako.