Nejnovější

Hlavní poselství festivalů je ve spojování lidí. Pokud to vzdáme, nastane opravdová krize, myslí si vedoucí programu AFO

Zdroj: Pixabay, onkelglocke

Organizovat v této turbulentní době filmové festivaly dá zabrat. Ani v Olomouci se situace neliší. Ondřej Kazík za AFO a Adam Kamír za Jeden Svět Olomouc museli v tomto roce mnohokrát řešit odklad nebo změnu svých plánů. Podařilo se jim najít správné východisko?

Udělejme si krátkou rekapitulaci.

Píše se leden roku 2020. Organizátoři festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Olomouc začínají postupně odhalovat datum konání, vizuální zpracování a téma tohoto ročníku. Ten nese název Až naprší a uschne a hlavním tématem jsou klimatické změny.

Je únor. Přípravy vrcholí. Organizační tým na sociálních sítích připomíná datum události, zveřejňuje program a shání dobrovolníky. Startují také první předprojekce pro ty nejnedočkavější příznivce festivalu. A konečně nastává měsíc M; do zahájení zbývá několik dní. Předprodej vstupenek spuštěn! Začínáme za tři… dva… jedna…

„V reakci na mimořádná opatření týkající se zamezení šíření koronaviru s okamžitou platností přerušujeme festival Jeden svět 2020,“ oznamují hlavní koordinátoři v tiskové zprávě přesně týden před začátkem festivalu. Doufají však, že se nejedná o definitivní zrušení, pouze o jeho přesunutí. A opravdu: v červnu oznamují nové datum konání, tentokrát vycházející na říjen.

Festivalům se daří, to nemohu říct

„Držela nás naděje, že se festival uskuteční, a proto jsme se znovu s plnou vervou pustili do příprav a veškerou energii směřovali k říjnu,“ popisuje koordinátor Adam Kamír náladu a hlavní motivaci týmu. Bohužel ale ani tentokrát nedošli do cíle. Vzhledem k narůstajícímu počtu nakažených a blížícím se zpřísněným opatřením se na začátku desátého měsíce rozhodli festival „uložit k zimnímu spánku“.

„Dané rozhodnutí je tím nejrozumnějším, které jsme mohli udělat, jelikož opatření se mění ze dne na den a to komplikuje jakékoliv přípravy,“ vysvětluje Kamír, co je k tomuto kroku vedlo. „Především mě mrzí, že náš skvělý organizační tým neokusí spokojenost z úspěšně provedeného ročníku, a že nedostaneme zpětnou vazbu od diváků,“ dodává.

Podobnému scénáři v těchto měsících musí čelit většina akcí. Zrušit, nebo přesunout do online prostoru? „V našem případě by to určitě nebylo plnohodnotné, protože doprovodný program, například v podobě diskuzí, je důležitým pilířem a přidanou hodnotou celého festivalu,“ zdůvodňuje hlavní koordinátor Jednoho světa Olomouc, proč se rozhodli pro první z možností.

Zažít krachy – nevadí!

Naproti tomu organizátoři olomouckého festivalu populárně-naučných filmů AFO zvolili možnost druhou a vytvořili si vlastní webovou platformu, která je dostupná zdarma po celé republice. Vedoucí programu Ondřej Kazík to považuje za obrovský úspěch a dodává, že jednou z výhod online prostoru je přímá zpětná vazba od diváků a také právě skvělá dostupnost. Každý divák si může zvolit filmy dle vlastních preferencí a pustit si je, kdy se mu to hodí. A to očividně diváci oceňují, právě kvůli jejich velkému zájmu byla prodloužena práva u více než poloviny festivalového obsahu až do konce října.

„Loni byla návštěvnost vysoká, akreditovalo se okolo 9,5 tisíce lidí. Letos program samozřejmě nemohl být tak pestrý, navíc akreditace nebyla povinná, ale i přesto jsou čísla velmi srovnatelná. Diváky jsme neztratili, naopak jsme oslovili úplně nová publika. Například koncerty mají sledovanost ke dvěma tisícům, což by za normálních okolností nebylo možné, protože do Kaple se vejde maximálně 150 lidí. Stejné je to s filmy; některé mají i více než 500 přehrání,” dovykresluje pro Houpacího Osla Kazík světlou stránku onlinové verze AFO.

Nakonec se organizátoři obou festivalů shodují, že navzdory všem překážkám má smysl i nadále podobné akce plánovat. „Kulturní akce v životě potřebujeme, i když situace pro jejich uskutečnění teď není vůbec příznivá,“ myslí si Kamír. „Kdybychom to všichni vzdali, tak by teprve nastala opravdová krize a zmar. Hlavním poselstvím filmových festivalů je totiž spojování lidí, a když to není možné naživo, tak alespoň online,“ přidává se k němu Kazík za AFO. Připomíná, že kultura si nyní prochází obrovskou existenční zkouškou, což se ale může současně stát výzvou pro hledání jiných způsobů distribuce.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*