Přistaňte s letadlem před svým domem. Microsoft chystá herní revoluci
Legendární hra z dílny Microsoftu, díky které se nejeden letecký nadšenec dostal do kokpitu letadla, se brzy dočká pokračování. Málokdo však před odhalením nového leteckého simulátoru čekal až takovou herní revoluci. Microsoft Flight Simulátor, který by měla vyjít v příštím roce, nedostane pouze nový kabát v podobě vylepšené grafiky, ale bude mít funkce, které žádná jiná hra doposud neměla.
Může se zdát, že za třináct uplynulých let od poslední řádné verze počítačový gigant trošku usnul na vavřínech. Za tu dobu Microsoft stihl vydat čtyři verze operačního systému Windows nebo vyšly dva díly Mafie. Teď je tu ale představený simulátor, který dost možná může být pro herní průmysl průlomový. Jednou ze zásadních slibovaných vlastností je totiž možnost proletět se například nad vlastním domem.
Díky satelitnímu snímkování povrchu země totiž mají herní vývojáři k dispozici detailní informace o všech městech, budovách a dalších strukturách na zemském povrchu. Na jejich základě poté vygenerují svět velmi připomínající reálné prostředí. Letecký prostor tak bude omezen pouze pomyslnými fyzikálními hranicemi naší zeměkoule. Pokud se tedy, s trochou nadsázky, nenajde nadšenec, který do hry připraví model letounu firmy SpaceX překonávající i tyto hranice.
Klíč k herní revoluci
Hráče s nepříliš výkonnými počítači může napadat myšlenka, že taková mapa s detaily ve 4k rozlišení bude velmi graficky náročná a sežere i veškeré poslední zbývající volné místo na jejich disku. V tom je ale ten fór, mapa sestávající se ze dvou petabajtůpodkladových dat (tedy asi 745 milionů disket) doma v obýváku při pilotování Boeingu vůbec fyzicky přítomná nebude. Simulátor si vše bude načítat průběžně za letu pomocí cloudové technologie Microsoftu.
A právě tato důležitá vlastnost by mohla odstartovat velké změny (nejen) v počítačových hrách. Představte si těžbu diamantů na vlastní zahradě při hraní Minecraftu, řízení dvacetitunového tahače po důvěrně známé cestě v herní sérii Euro Truck Simulator nebo život fiktivní rodiny v reálném městě ve hře The Sims.
Nyní se samozřejmě stále jedná o pouhou fikci, Microsoft Flight Simulator by měl vyjít příštím rokem. Vývojářské studio ale spustilo program pro vybrané nadšence, kteří simulátor již testují, a dle uniklých záběrů se bude na co těšit. A to zřejmě nejen v souvislosti se zmíněným leteckým simulátorem. Otázkou je, jak se výzvy chopí další herní studia.
Co takhle si jít zastřílet před barák?
Propojení tohoto konceptu by ale mohlo mít i negativní dopady, a to například ve hrách vyobrazujících násilí. Jít si po zapnutí nějaké akční střílečky zastřílet do ulic města, ve kterém hráči v reálném světě žijí, může vzbuzovat kontroverze. Již nyní sice existují kopie reálných lokací pro různé akční hry, často je ale tvoří samotná herní komunita a bývá nutné je doinstalovat do hry dodatečně.
Nesmíme zapomenout ani na samotné hráče. Pro ně je hraní počítačových her často skvělým únikem od reality. Pokud se herní tituly budou čím dál více reálnému světu přibližovat, může se stát, že hraní přestane být až tak lukrativní. Když však vezmeme v úvahu hlavně simulátory, které jsou v hráčské komunitě velmi oblíbené, pravděpodobně nemá smysl diskutovat o neúspěchu.
Nehledě na to, že by prolínání hry s realitou mohlo mít široké praktické využití. O zmíněný letecký simulátor už se zajímají například letecké společnosti. A vymyslet by se toho dalo ještě spoustu, od testování efektivity řešení dopravních situací na křižovatkách ve městech až po nácvik bezpečnostních operací a krizových situací v konkrétních oblastech.
Autor: Martin Šenovský
Který by měla vyjít? Zas nejaky Ostravak?