Activision Blizzard má rekordní rok. A proto propouští
Videoherní gigant Activision nemá příliš dobrou pověst. Spolu s EA se mezi hráči trvale drží na samém dně žebříčku oblíbenosti, a to především kvůli svým obchodním praktikám a pokusům vyždímat ze svých her maximální zisk bez ohledu na své zákazníky. Publisher známý zejména vydáváním série Call of Duty se opět dostává pod palbu kritiky, a ne zcela neoprávněně.
Activision hry, které vydává, už dávno nevyrábí. To je zcela běžný obchodní model, ve kterém jeden publisher zaměstnává několik studií, která mají na starost vývoj. Největším z těchto studií je Blizzard Entertainment, autor titulů World of Warcraft, Diablo, Starcraft nebo Overwatch. Tyto dvě studia jsou už nějaký čas spojená v jedno, ostatně celý název koncernu zní Activision Blizzard, Inc.
V čem je tedy problém? V loňském roce 2018 nebyl pro Activision dobrým rokem a ani nárůst zisků plynoucí z nového datadisku World of Warcraft: Battle for Azeroth nedokázal společnost vytrhnout. 12. února na pravidelném čtvrtletním hovoru s investory CEO společnosti Robert Kotick prohlásil, že má za sebou Activision Blizzard rekordní rok. To je pravda hned ve dvou ohledech, ale jen jeden je lichotivý. Společnost navýšila zisk o sedm procent a je teď na 7,5 miliardách dolarů, což je vůbec nejvíc za čtyřicet let existence Activisionu.
Jenže je tu taky odvrácená strana. Akcie Activisionu od loňského října téměř bez ustání padají na méně než polovinu hodnoty, hráči společnosti už pořádně nevěří a i očekávaný Blizzcon, na kterém Blizzard představuje nové hry, si odnesl své stigma v podobě plánovaného Diablo Immortal, které bude dostupné pouze na mobilní telefony, což je zpráva, kterou vážně nikdo slyšet nechtěl. A tak budou padat hlavy.
Nevyděláváme, poletíte
Rekordnímu roku navzdory tedy zničehonic vyvstala nutnost propustit téměř osm set zaměstnanců společnosti Blizzard Entertainment. Důvodem mají být očekávané ztráty, které Activision počítá zhruba na osm procent ze zisku. Většina z propuštěných sice nepochází z vývojářských oddělení, přesto tahle akce oprávněně vzbuzuje obavy a v některých případech i vztek.
Objevují se totiž hlasy, že by studio vůbec nemuselo nikoho propouštět, kdyby neocenilo svého staronového finančního ředitele Dennise Durkina patnáctimilionovým bonusem. Oproti tomu japonské Nintendo, které se během své dlouholeté existence několikrát potýkalo s finančními problémy, přišlo s jiným řešením. Aby ulehčil rozpočtu, nechal si tehdejší prezident společnosti Satoru Iwata dobrovolně snížit plat, stejně jako několik dalších vysoce postavených členů společnosti. V Iwatově případě to bylo až o padesát procent. Dá se to tedy udělat i jinak. Na to ovšem Activision nemá vůli.
Příběh propouštěných pracovníků však nemá úplně špatný konec. Několik velkých koncernů jako například EA, Sony a další vystoupilo na podporu bývalých pracovníků Activisionu a dalo jim najevo, že je rádi najmou.
A máme toho dost!
Vzhledem k velkému propouštění a velkému zklamání fanoušků v podobě oznámení, že Blizzard letos nechystá žádný velký titul, se může zdát, že se studio, od kterého nemůžeme čekat nic než práci na jejich vlajkové lodi World of Warcraft a Diablo na mobilní telefony, ve spojení s Activisionem trápí. Možná by pro celou společnost bylo lepší, kdyby se opět osamostatnila. Není to ostatně tak dávno, co se stalo něco velmi podobného.
Bungie je firma, která před svým zakoupením Activisionem vyvíjela oblíbenou sérii Halo. Na kultovní vesmírnou střílečku duchovně navázala svým prvním počinem pod novým vedením s názvem Destiny. Když ale Destiny přišlo na trh, ohlasy byly mírně řečeno neutrální. Po fenomenálním Halu přišla hra s podobným prostředím, fanouškům však přišla nesmírně repetitivní, nezajímavá a nudná. Když Bungie navázalo druhým dílem, který se od prvního téměř nelišil, bylo jasné, že Bungie se ve stínu Activisionu žije špatně. Na začátku letošního roku tedy došlo k rozvázání vztahu obou společností, které skončilo malým vítězstvím Bungie. Odešli totiž jako majitelé série Destiny, jejíž pověst je sice pošramocená mizernými výsledky, to se však teď může změnit, když má Bungie opět kontrolu nad svým dílem.
Pokud se tedy případnému třetímu Destiny podaří vymanit se ze stínu svých předchůdců, pro Blizzard a další studia by to mohlo být znamením, že nemají odchodem z Activisionu zas tak moc co ztratit. Samozřejmě se nedá očekávat, že by se i v takovém případě jeden z největších herních gigantů na světě rozsypal, ale to ani nemusí. Ztráta Blizzardu by jej bolela až až. Activision by si měl začít dávat pozor.
Napište komentář