Nejnovější

Co stojí za nízkými cenami na SHEIN a TEMU?

Foto: TheDigitalArts | Pixabay

Levné zboží, denně nové designy, odhadní ceny firem pohybující se v miliardách dolarů, či podezření z nekalých výrobních praktik a kopírování designů jiných tvůrců. To jsou pojítka mezi dvěma čínskými giganty, TEMU a SHEIN, prodávajícími kromě módy i spoustu jiných výrobků. Za dobu své existence si stihly vybudovat obrovskou fanouškovskou základnu, zároveň ale čelí výrazné kritice. Proč tomu tak je? V následujících odstavcích se vám pokusíme co nejdetailněji popsat fungování obou firem, které pojí kromě principu fungování i značná kontroverze.

TEMU i SHEIN jsou poměrně mladé firmy. První z nich je na trhu od roku 2022, druhá vznikla o 10 let dříve. Obě tahle internetová tržiště mají obrovskou valuaci (hodnota firmy, pozn. red.), která se u obou producentů v letošním roce propadla přibližně o třetinu, i přes to je ale odhadní hodnota SHEIN zhruba 66 bilionu dolarů (více než trilion a půl korun), TEMU je valuováno na 116 miliard dolarů (necelé 3 biliony korun).

Ceny většiny produktů na webech obou společností se pohybují překvapivě nízko. Jedním z hlavních důvodů je obratné obcházení podmínek pro danění a proclení. Ve Spojených státech jsou od DPH osvobozeny balíčky do 800 dolarů (19 136 korun). Komise zřízená americkým kongresem pro strategickou soutěž mezi Spojenými státy a Čínou došla v rámci své investigace k tomu, že až 30 % všech balíčků osvobozených od daně, které dorazí na jejich území, pocházejí ze SHEIN, nebo TEMU. Clo se platí, stejně jako u států Evropské unie, u balíčků ze zahraničí v hodnotě nad 150 euro (necelých 3 800 korun). Evropská komise momentálně jedná o zrušení této daňové výjimky. Co se týče DPH v rámci EU, to se od prvního července 2021 vztahuje na balíčky jakékoliv hodnoty.

Cenění zboží tak, aby se zásilky nemusely danit ani clít, není jedinou strategií obou firem, jak snížit konečnou cenu produktů. Minulý rok SHEIN zveřejnil výsledky auditu svých dodavatelů, kde můžeme najít, že v 0,1 % případů využívají ve výrobních procesech dětskou práci. V roce 2021 se tento problém týkal 1,8 % dodavatelů. Problematické je, že ze zveřejněné podoby auditu nelze zjistit, kolik dodavatelů prodejce celkově má a o koho se jedná.

TEMU své výrobní náklady podle všeho snižuje ještě horším způsobem. Z výsledků průzkumu již zmíněné Komise při americkém kongresu vyplývá, že minimálně jeden z dodavatelů společnosti páchá téměř genocidu na ujgurské menšině žijící v autonomní oblasti Sin-Ťijang. TEMU neprovádí žádné audity svých dodavatelů a spoléhá pouze na to, že dodržují Kodex chování třetí strany, k čemuž se zavázali při podpisu smlouvy s internetovou platformou. Kodex ovšem nezakazuje prodávat produkty vyrobené v Sin-Ťijangu. To, že se na e-shopu takové zboží nachází, dokazuje například tento přívěsek, který má autonomní oblast přímo ve svém názvu. V rámci investigace byl zakoupený 31. května 2023. Dnes už produkt není na webu Temu dohledatelný.

Ještě před zahájením vyšetřování proběhlo předběžné slyšení týkající se genocidy Ujgurů. Komise údajně obdržela zprávy expertů a svědectví z první ruky, která potvrzují, že dochází k věznění, mučení, znásilňování, nuceným sterilizacím a obecnému vykořisťování nejen Ujgurů, ale i ostatních menšin.

On-demand model

Dalším aspektem fungování obou prodejců je tzv. On-demand model. Ten napomáhá udržení nízkých cen, protože snižuje procento neprodaného zboží. Peter Pernot-Day, vedoucí strategické komunikace SHEIN pro Spojené státy, tento princip vysvětlil pro The Wall Street Journal. Na webových stránkách zmiňovaného prodejce funguje algoritmus, který sleduje aktivitu zákazníka, na základě čehož mu nabízí produkty s podobným designem. Navíc, když je určité zboží populární, systém SHEIN je schopen automaticky objednat u svých dodavatelů více kusů a také kontaktovat své designéry s požadavkem na výrobky s podobným designem. Web tak automaticky reaguje na poptávku a stává se víceméně živým organismem.

SHEIN (podobný model využívá i TEMU) si nedělá velké zásoby zboží, ale doobjednává ho teprve na základě poptávky. Podle zjištění Boston Consulting Group si prodejce kvůli otestování trhu objedná pouze 100–200 kusů jednotlivých výrobků. Což je paradoxně jedno z pozitiv fungování této značky, protože vede k minimálnímu plýtvání. SHEIN podle vlastních dat z března minulého roku neprodá pouze 2 % svých zásob, to ale nutně neznamená, že se prodejci snaží chovat ekologicky. Jednak je většina jejich zboží letecky dopravována přímo z Číny, a jednak k velké uhlíkové stopě přispívá to, že nízké ceny jejich zboží umožňují zákazníkům nakupovat v obrovském množství. Podle propočtů švýcarské banky UBS (původně Union des Banques Suisses), utratí průměrná americká zákaznice na stránkách SHEIN 100 dolarů měsíčně (tj. 2 418,70 korun), to je zhruba o 60 % víc, než utratí americké zákaznice měsíčně za oblečení obecně, nejen u tohoto prodejce.

Kopírování designů

Velké emise k fast-fashion (rychlé módě) neodmyslitelně patří. Tlak na vytváření nových designů na denní bází ale vede k tomu, že se na obou internetových tržištích nutně objeví nějaký, který není originální. Malu Hernandez, autorka blogu Ethically Dressed, dohledala k 1. březnu 2023 více než 40 případů, kdy SHEIN prodával plagiovaný design. V seznamu poškozených jsou nejenom relativně velké značky, jako například Baiia, australský výrobce dámských plavek, ale i tvůrci, kteří veškeré výrobky dělají sami ručně.

Jedním z příkladů menší značky je Indigo Child, jejíž zakladatelka, Sarah Wakeham sama háčkuje a plete veškeré výrobky. Nejednou se stalo i to, že byl nějaký tvůrce okradený dvojnásobně. To se stalo například britské ilustrátorce Rosie Dore, která pracuje primárně s přírodními motivy. Její design s lesní zvěří zneužil nejprve SHEIN, který ho využil jako potisk na polštář. Nedlouho poté, co byl výrobek stažen z prodeje, protože lidé na výzvu autorky hromadně nahlašovali, že se jedná o kopii, se stejný polštář objevil na stránkách TEMU. V průběhu tvorby článku (24. 11. 2024) byl výrobek stále dohledatelný. Dnes, 3. 12. 2024, už se nám ho dohledat nepodařilo. Můžeme tedy jen doufat, že se i zde autorka motivu dočkala nápravy.

Snímek obrazovky z eshopu Temu, ze dne 24. 11. 2024
Zdroj: Veronika Wdówková

Snažili jsme se dohledat i české, případně slovenské tvůrce, kteří by mohli být poškozeni podobným způsobem. Žádný případ se nám nepovedlo najít, a to ani s pomoci českého webu pro malé tvůrce a tvůrkyně Fler.cz, které sdílelo náš dotaz i na svém instagramovém účtu.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*