Nejnovější

Na shledanou, bylo to s tebou hezký! Loučí se Rammstein v novém klipu

Foto: Rammstein | Youtube

Závěrečný song Adieu z desky Zeit má nový videoklip. Je to příběh o ztrátě idealistických představ o smrti zabalený v hávu, který připomíná teaser akční střílečky. Dlouhé černé kabáty, retro futuristické bojové vybavení inspirováno křesťanskou ikonografií, prostor pařížské Opery Garnier a akční scény jako z prvního Matrixu. Nový klip má styl, ale i hlubší smysl.

Málokdo zná recept na úspěch tak jako německá metalová kapela Rammstein. Rozklíčovat jejich kouzlo se pokoušeli mnozí. Včetně slovinského filozofa Slavoje Žižeka. Ten tvrdí, že popularita kapely stojí na extremistických gestech. Ty jsou pro lidi podprahově přitažlivé. Právě gesta silný vizuální jazyk jsou pro Rammstein neodmyslitelnou součástí.

Kříže, heslovité projevy, strojovost pohybů i mužská sexualita jsou témata, která jsou často spojena s krajní pravicí. Rammstein je ale zasazují do industriální hudby a z jejího odkazu také hojně těží.

Rammstein nelze ale redukovat jen na grafické porno s příchutí fašismu. Přeci jen jedná se o kapelu. Filozof Karel Hlaváček se proto ve své teorii zaměřil na textovou stránku jejich tvorby. Podle něj úspěch Rammstein tkví v tom jak dobře dokáží hudebně ztvárnit temnotu všedního života, která jinak zůstává v hudebním mainstreamu převážně na okraji.

Oba dva nerozdělitelné prvky jsou pak přítomny i v letošní album Zeit, ze kterého pochází singl Adieu. Osmé studiové LP vznikalo během pandemie COVID-19, kdy byli mnozí znenadání vystaveni své vlastní “každodenní temnotě”. A tu můžeme najít v textech na celém albu. Většina skladeb se zaobírá truchlením, smutkem, zoufalstvím či stárnutí a Adieu není v tomto výjimkou.

“Sbohem, měj se, na shledanou! / Tuhle poslední cestu musíš dojít sám / Poslední píseň, poslední polibek / Nestanou se zázraky / Sbohem, měj se, na shledanou! / Bylo to s tebou hezký”

Rammstein – zrcadlo společnosti

Klip je plný odkazů a metafor na návrat, ale i finální rozloučení. Dojde v něm například k pohřbení křesťanského mýtu o posmrtném životě, který jakoby nám bral možnost se zesnulými rozloučit po svém. Jako bychom si právo na žal museli, tak jako protagonisté klipu, tvrdě vybojovat. Právě to vede fanoušky kapely k myšlence, že se možná jedné i o rozloučení s Rammstein.

Podobně Rammstein dokonstruují společensky zakořeněný mýtus i v klipu Deutchland, na němž Rammstein spolupracovali s režisérem Specter Berlinem. Deutschland byl velmi kontroverzní a kapela kvůli němu čelila nařčení z propagace fašismu. Zobrazuje totiž pasáže z německé historie.

Obzvláště probírané bylo obsazení černošské herečky Ruby Commey do ústřední role klipu, která má zosobňovat celý německý národ. V jedné scéně tak nechá popravit židovské vězně v koncentračním táboře. Videoklip i navzdory kontroverzním pasážím otevřel debatu o národní identitě a o tom jak jí máme tendence dogmaticky interpretovat. Rammstein prostě nastavují zrcadlo.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*