Nejnovější

Sčítání dopravy – rychlé peníze nebo velká nuda?

Jan Polák| Wikimedia Common pictures

Po pěti letech začalo další sčítání dopravy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyčlenilo na tuto analytickou akci přes 54 milionů korun bez DPH. Tisíce sčítaček a sčítačů od května do října usilovně sledují okolní provoz a za pomoci mobilní aplikace dopravu zapisují. Tentokrát sčítání zajištuje společnost Ipsos.

Přes tři tisíce sčítajících se v letošním roce po pěti letech zúčastní výzvy ŘSD. Ti se budou střídat na bezmála 6600 úsecích po čtyřhodinových směnách. Tato časová dotace se musí dodržet přesně, jelikož slouží ke správnému výstupu dat. Také by ale neměla být delší, aby sčítač neztrácel pozornost.

Sčítání dopravy není v Česku žádnou novinkou, sčítá se již od roku 1959. Nicméně až s nástupem moderních technologii má toto sčítání relevantní data. Jak pro idnes prozradil Daniel Čudný, pomocí mobilní aplikace může společnost Ipsos monitorovat sčítající osobu díky GPS signálu a pravidelným hlášením o průběhu sčítání. Lze tedy říct, že výsledná data se více méně podobají realitě. Pokud má Ipsos podezření, že bylo sčítání provedeno špatně nebo data neodpovídají předpokládanému výsledku, má právo sčítání neschválit a do výsledné analýzy jej nezahrnout.

Rozmazané online školení

Předtím než se sčítači dostaví na první směnu, je nutné absolvovat online školení pomocí předtočených videí. Těch je dohromady osm, šest z nich jsou pouze informační avšak dvě poslední prověří vaši pozornost a způsobilost k vykonávání této práce. Jedná se o dvě deseti minutová videa, kde si pomocí mobilní aplikace vyzkoušíte tzv. „sčítání na nečisto“. Videa jsou ovšem nahraná v nízké kvalitě a někdy lze jen těžko odhadnout, o jaký typ vozidla se jedná. K dokončení školení musíte mít vozidla sečtená správně.

My jsme se rozhodli toto školení i sčítání vyzkoušet a povedlo se nám projít až na třetí pokus. Rozdělení typů vozidel je totiž mnohem složitější, než by se mohlo zdát. Například střední dodávka, která ovšem má v nákladovém prostoru okna naznačující, že je určena k převozu osob, není sečtena jako dodávka, nýbrž jako osobní vozidlo. Dále rozdělení nákladních vozů na tři kategorie lehké, střední a těžké může být oříšek pro někoho, kdo se o tento typ vozidel nezajímá a nepozná rozdíl na první pohled. Naštěstí se obě videa dají zastavovat a vracet. Také během školení dostanete papír s návodem, která vozidla patří do které kategorie. Naše redakce se domnívá, že školením projde každý, pokud se bude dostatečně soustředit a věnuje tomu dostatek času. Hodnotíme tento typ přijímacího řízení kladně, při následném opravdovém sčítání jsem neměl problém vozidla rozlišit.

Po absolvování školení už stačí pouze vyplnit rodné číslo a číslo bankovního účtu a můžete se přihlásit na své první sčítání. Za celou dobu není potřeba podepisovat žádnou smlouvu ani se setkat s fyzickou osobou. Vše probíhá online a v případě problému nebo dotazu můžete kontaktovat informační linku. Toto vše je možné hlavně proto, že pracujete jako pomocný pracovní, nikoliv jako zaměstnanec ani plnohodnotný brigádník. To znamená, že vám společnost Ipsos nebude strhávat daň z přijatých peněz ani platit zdravotní a sociální pojištění. Vaší povinností je tedy podat následně daňové prohlášení samostatně a částku uhradit. Jelikož ale sčítají většinou studenti, může se jim následně na vyžádání zaplacená daň vrátit. Jde tedy spíše o nutnou byrokracii.

Pro úspěšné zvládnutí sčítání je doporučeno dostavit se na místo s dostatečným časovým náskokem a začít přesně, zpoždění delší než 15 minut je považováno za neúspěšné sčítání a aplikace vás již nenechá směnu dokončit. Také je důležité zmínit, že sčítání má předem dané časové rozmezí, to se odvíjí ode dne v týdnu a ročního období. Nelze tedy začít sčítat kdykoliv a kdekoliv chcete. Aplikace vás pomocí GPS signálu dovede přesně na místo, kde máte sčítat, a sčítání funguje pouze v dosahu 20 na 20 metrů. Lze přejít z jedné strany cesty na druhou, pokud na vás moc svítí slunce nebo je na druhé straně střecha, pod kterou se schováte v dešti, ale jinak se během sčítání moc pohybovat nemůžete.

4 hodiny nudy?

Sčítání započne a vy musíte dávat čtyři hodiny pozor na okolní dopravu v obou směrech. My jsme se rozhodli sčítat v méně frekventovaném městě Javorník, které však nabízelo větší odměnu než ostatní místa. Zatímco běžná odměna je 650 korun za odsčítanou směnu, v Javorníku se tato částka vyšplhala až na 820 korun. Je možné, že na směně budete ve více lidech, pokud však sčítáte v méně frekventovaném úseku většinou sčítáte sám oba dva jízdní směry. Práce je to lehká, dobře placená a ideální pro introverty. Doporučujeme zabalit s sebou pláštěnku a velký deštník, případně sčítat z auta. Sčítá se totiž za každého počasí a sčítání jde zrušit pouze dva dny dopředu.

Jedná se o příjemnou brigádu pro studenty nebo přivýdělek pro pracující. Po absolvování školení vás už nic náročného nečeká a pokud si vezmete knížku nebo například rádi posloucháte u práce hudbu, nudit se určitě nebudete. Čtyři hodiny uplynou jako voda a vy budete mít dosčítáno. Jediným negativem může být neflexibilita termínů. Sčítá se 15 míst ve stejný čas a další sčítání je často až za týden. Nejde tedy tuto brigádu dělat pravidelně. Naše redakce sčítání dopravy doporučuje.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*