Nejnovější

Matcha je dnes dobyvatelem kaváren a sociálních sítí. Co stojí za boomem japonského čaje?

Koláž vytvořena pomocí fotobanky Pinterest

Ještě před pár lety znali matchu jen příznivci japonské kultury, dnes je z ní celosvětový fenomén. Tento zelený prášek našel své místo nejen v čajovém průmyslu, ale i v potravinářství a kosmetice. Matcha se z tradičního ceremoniálního čaje proměnila v nedílnou součást estetických trendů, které pohlcují sociální sítě. Odkud se objevila a kde získala svou slávu?

Mladí lidé v posledních letech často nahrazují kávu jakýmsi zeleným nápojem, možná jste ho už zahlédli v průhledných kelímcích nebo v nabídce jedné z vašich oblíbených kaváren. Jedná se o matcha tea nebo případně jeho oblíbenější variantu, matcha tea latte. Jde o nápoj ze sytě zeleného, jemně mletého prášku z japonských čajových lístků Tencha.

Tradice pití čaje sahá v Číně a Japonsku stovky let do minulosti. Ceremoniální způsob přípravy, při kterém se prášek speciální metličkou rozmíchá v horké vodě, původně pochází z buddhistického náboženství. Má velmi dlouhou historii spojenou s meditací, celkovým zklidněním a procesem vyčištění mysli. 

Stejně tak je zde již po staletí i povědomí o zdravotních benefitech této superpotraviny, jak je matcha často označována. Je totiž bohatým zdrojem bílkovin, vitamínů, železa, antioxidantů a v neposlední řadě také zdrojem vysokého množství kofeinu. Oproti běžnému espressu by měla matcha uvolňovat kofein pomaleji a delší dobu, což zamezuje neklidným stavům, které káva může způsobovat. Matcha povzbuzuje, ale zároveň i zklidňuje a vylepšuje pozornost a paměť, může být tedy skvělou alternativou pro vaši každodenní kávu.

Rostoucí popularita zeleného fenoménu

Zatímco v Asii má matcha hluboké kořeny v prastaré kultuře, západní svět si ji oblíbil hlavně v posledním desetiletí a její globální dosah potvrzují i čísla. Celosvětový trh s tímto zeleným čajem čítal v roce 2023 hodnotu přibližně 4,3 miliardy dolarů, přičemž podle společnosti Grand View Research by měl do roku 2030 vzrůst až na 7,4 miliardy, a to při průměrném meziročním růstu o téměř 8 %.

Největší boom zaznamenávají Spojené Státy a oblíbenost rapidně vzrostla i v Evropě – zejména ve Velké Británii, Francii a Německu. Česká republika však taky nezůstává pozadu. Matchu nacházíme v nabídkách supermarketů i kaváren čím dál tím častěji. Vzniká také spousta menších podniků, kde je matcha hlavním produktem nabídky, příkladem je pražská Atomic Matcha v Karlíně, ta byla otevřena v roce 2024.

Přestože se matcha v nabídce kaváren a obchodů objevuje stále častěji, její cena bývá výrazně vyšší než u běžného čaje nebo kávy. Hlavně u matchy s vysokou kvalitou, tu poznáte podle velmi sytě zelené barvy. Naopak barva nekvalitní matchy může odstínem připomínat spíš bahnitou či zašedlou zelenou barvu. Za špičkovou matchu si připlatíte, ať už si ji dáváte jako nápoj, nebo si ji pořizujete domů. I tak si přes vyšší cenu nachází čím dál více fanoušků.

Otázkou je, zda se nechávají fenoménem pohltit i ti konzervativnější Češi. Mezi mladými je v Čechách díky sociálním sítím a jejich rapidnímu šíření novot a trendů už matcha dávno známým produktem. U starších generacích se matcha pomalu dostává do povědomí hlavně prostřednictvím kavárenských řetězců a jejich propagačních materiálů.

Proč je dnes tolik oblíbená?

Pod hashtagem #matcha se na Instagramu aktuálně objevuje přes 8,5 milionu příspěvků. Stala se jedním ze symbolů esteticky podávaného zdravého životního stylu, kterého jsou nyní plné sítě. A není divu. Její zelená barva je do instagramového feedu jako dělaná a latte s matchou v keramickém hrnku vypadá samozřejmě zajímavěji než běžné espresso. 

Přestože se stala jedním z nejoblíbenějších nápojů influencerů, nemusí to být jen povrchní trend. Matcha má specifickou, zemitě nasládlou chuť, která oslovuje milovníky výraznějších a nevšedních chutí. Zároveň nabízí již zmíněné zdravotní benefity – energii bez nervozity, podporu soustředění i vysoký obsah antioxidantů. Je to také potravina s obrovskou variabilitou, dnes máme z matchy kromě běžného latte i limonády, dorty, zmrzliny, sušenky a nebo například i kosmetické produkty. Tohle vše je ve spojení s historií a duchovním, ceremoniálním podtextem klíčem k úspěchu tohoto zeleného čaje.

Matcha si v posledních letech získala pozornost nejen jako trend na sociálních sítích, ale i jako plnohodnotná součást životního stylu zaměřeného na zdraví a pohodu. Spojuje v sobě dlouhou tradici s moderním přístupem ke stravování, estetikou i každodenním rituálem. Její cena sice bývá vyšší, přesto díky své variabilitě a vnímaným benefitům roste její obliba napříč generacemi. Ať už jako ranní povzbuzení, doplněk ve stravě nebo pěkná fotka – matcha ukazuje, že i staré věci mohou v novém kontextu získat zcela aktuální význam.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*