Nejnovější

Život nevypadá jako na Instagramu. Přiznává blogerka Essena O’Neill

Trh s blogery, vlogery a Instagramem kvete. Essena O’Neill je osmnáctiletá Australanka, která tráví hodně času na sociálních sítích (především na Insta) a ráda se fotí. Má statisíce fanoušků, kontrakty s oděvními domy a slibnou kariéru modelky.

Ačkoli je úspěšná, cítí se mizerně, osaměle a prázdně. Kyberprostor není reálný, rozhodla se pro online smrt. Tak trochu. Zrušila profil na Instagramu, který sledovalo asi 500 tisíc lidí, a vytvořila webové stránky, na kterých mluví o své proměně. Dozvíte se, že sociální sítě jsou jedna velká reklama na život a výrobky. Na jednu publikovanou fotku vyhodíte sto jiných, že šaty dostala k focení a ještě jí zaplatili. Můžeme si myslet, že takovéto prozření je opravdu reálné a není pouhou reklamou nebo snahou o výměnu diváků. Ostatně o ní teď píšeme na Oslu…

largeProč ale máme číst o dívce, která se jenom fotí? Protože trh s blogery kvete a ovlivňuje široké masy mladých lidí a konzumentů. Stačí se podívat na Forbes a jeho žebříček 77 nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích. Dominují mladí blogeři a vlogeři, kteří mají statisíce náctiletých fanoušků. V blogování neexistuje žádná regulace reklamy, nikde nemáte označení product placement. Nikdo vám neřekne, že ty džíny jsou na nic a dotyčná by si je nikdy nekoupila. Starší uživatele to nepřekvapí, ti ale nejsou cílovou skupinou. Blogeři cílí na náctileté, kteří nevidí reklamu, ale povídání s kamarádkou,  která si zrovna koupila tašku oblečení. Jenom pro představu. Jedná se o monology vlogerů, kteří mají sledovanost v desetitisících.

Recept na řešení nemáme. Může nás ale těšit, že Essena O’Neill s těmito praktikami vyšla na světlo a bude v tom dále pokračovat. Fanoušci důvěřují lidem, které několik let sledují a čtou. Pro ně jsou něco jako starší kamarádi. Tento čin minimálně otevře diskuzi, tu potřebujeme.

Andrzej Branny
Andrzej Branny (Články)
Nová média, kultura, politika.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*