Nejoblíbenější pokusný králík je dítě školou povinné
Od revoluce nebylo mnoho resortů, ve kterých by se vystřídalo tolik ministrů a tolik různých přístupů jako na ministerstvu školství. Troufám si tvrdit, že množství experimentů ve školství, je zhruba tak velké jako celé Mengeleho portfolio. A některé jsou i podobně zábavné. Například právě schválená povinná maturita z matematiky.
Pokud bych se měl zabývat všemi školskými reformami a snahami od sametové revoluce, nejen že bych se zbláznil a zatoužil po intimním styku s papírovým drakem, ale nejspíše bych se velice rychle ocitl v roli Dona Quiota, v jeho věčném boji proti pravidlům facebooku týkajících se nahoty. Prošli jsme obměnami přijímacího řízení na střední školy, vysoké školy, tituly z Plzně atd. Jen za poslední čtyři měsíce lze na internetu dohledat desítky a desítky článků či pojednání o tom, co se bude ve školství měnit a jak moc velká kravina z toho vzejde. Vybral jsem krátký vzorek.
Emoce vzbudilo nové písmo, kterým se učí naši malí továrenští dělníci (čti děti) psát. O faktu, že by mohlo dojít k zákazu prodeje kávy na středních a vyšších odborných školách, informoval mimo jiné i Houpací osel. Celý případ intenzivně sleduje náš tým s krycím názvem Stevie Wonder a článek dohledá náš milý čtenář tu. Martina Veselovského z DVTV pro změnu zajímala revoluční výuka matematiky, kterou by si mohly děti osvojit. Matematika je dlouhodobě velmi oblíbené téma. Nikdo vlastně pořádně neví, co s ní. Po zavedení státních maturit, kolem kterých se rozehrál také slušný humbuk, se nyní shodl ministr školství, mládeže a tělovýchovy spolu s odborníky na tom, že od roku 2017 zavedou povinnou maturitu z matematiky. Fakt, že z ní v loňském roce vyletělo 24% řešitelů, navrhovatele netíží, stejně jako skutečnost, že z ní vyletěli ti, co si ji jako maturitní předmět zapsali dobrovolně.
Matematika pomůže našemu státu k lepším zítřkům
Opět se pro důkaz svých slov ponořím do pořadu z Bakalova impéria a připomenu rozhovor Veselovského s Ondřejem Štefflem, šéfem společnosti Scio, která v některých krajích drží monopol na přijímací zkoušky na střední školy. Šteffl přišel s logickou myšlenkou. Jak většina populace tuší, výuka matematiky na našich základních a středních školách připomíná nálety na Drážďany. Zemře při ní víc civilistů než nácků. A zavádět do takového modelu ještě bonusy ve formě povinné maturity z matematiky je sadismus hodný i takových magorů, jakými jsou Zodiak, Christian Grey nebo Václav Klaus (starší). Nic z toho však nevadí současnému ministru školství Chládkovi. Ba naopak, Chládek nechce zůstat ve stínu jeho předchůdců reformátorů, proto se pouští do takových akcí jako jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Chceme méně dětí na gymnáziích a podpořit učební obory, víme? Stejně jako státní maturity, tak i přijímačky na střední školy bude zařizovat Cermat, což je určo v pohodě.
Obecně se celé naše školství profiluje do organizace, která povznese náš morálně, ekonomicky a inteligenčně upadající stát. Potlačí přetlak na humanitních oborech a gymnáziích, podpoří kvalitní výuku na učebních oborech a nastartuje ekonomiku. Abych nebyl za úplného cynika, tak prohlašuji, že pokud by takový model zavedli a fungoval by, tak zbaštím trencle. Nepopírám premisu, že zbytečné humanitní obory se těší velkému zájmu. Troufám si však tvrdit, že výsledný počet absolventů není příliš vysoký a často jde o již zaměstnané jedince, kteří si jen potřebují doplnit titul (například úředníci ve státní správě).
All in all you are just another brick in the wall
Stále a stále se hledají nejrůznější modely výuky, přijímacích zkoušek, přístupů k žákům, zařazování handicapovaných dětí do běžných tříd atd. Většina učitelů sice na takové změny neumí reálně reagovat, nicméně stejně většinou netrvají příliš dlouho, takže proč by si trhali žíly? Pamatuji si, když se ve Zlíně zavedly přijímací zkoušky na střední školu formou Scio testů. Učitelé neměli pražádné instrukce k tomu, jak nás na ně připravit. Většina nám zarytě tvrdila, že právě jejich látka tvoří stěžejní část otázek. Takové tendence jsme cítili hlavně v přírodopise a zeměpise. Obsah právě těchto dvou předmětů měl pomoci ke zvládnutí obecných studijních předpokladů. My, kteří jsme chodili na přípravné kurzy, jsme svou bystrou myslí odhalili, že ve Sciu na látku ze zeměpisu a přírodopisu kadí Dášenka a obecné studijní předpoklady de facto vypadají tak, že se máme pokusit zodpovědět úlohu o tom, zda Yveta nastoupila do vlaku v Uhříněvsi, kdy přistoupil Rychtář, a jestli je zapadající sluníčko tyrkysové.
Jelikož jsem student (zatím), tak pochopitelně hledím na všechny tendence velmi skepticky (pokud vám to nedošlo z předchozího textu), protože jak praví básník: „All in all you are just another brick in the wall“
Jojo, dost se tesim na vladu, ktera nebude mit skolstvi mezi svymi prioritami a proste ho necha chvili v klidu nadechnout a najit zpusob jak trochu fungovat.