Nejnovější

Spotify Wrapped a jeho vady na kráse. I přes ně švédský Slavík dominuje světu

Foto: Paradise4764| Wikimedia Commons

Marketingová akce maskovaná za každoroční statistiky služby Spotify se opět povedly. Kapitalizace hudby a fenomén brandu jsou silnější než snaha o estetično. Výpovědní hodnotou se statistika může snad vytahovat jen nad českým protějškem.

Kdo nestihl do konce října začít poslouchat cool hudbu, nejspíš skončil s Hanou Zagorovou ve své TOP 5. Švédská streamovací platforma Spotify spustila svou každoroční kampaň Wrapped, ve které vyhlašuje nejstreamovanější umělce, tracky a podcasty roku. Svým uživatelům tvoří personalizovaný příběh s analýzou poslechu. Hezká tradice uživatelů Instagramu, relevanci statistik však musíme nechat polemice.

Výsměch vánoční hudbě, nebo předčasná horlivost uživatelů?

Streamovací služba sbírá data pro svou roční statistiku jen od ledna do října, listopad a prosinec nechává v šedé zóně. Odvolávají se na zpracování dat a přípravu designu, která trvá asi měsíc. Jako děti kapitalismu ale dobře víme, že pravda sedí v marketingovém oddělení. Nikomu se nechce čekat na skutečnou analýzu roku, která by vyšla až v únoru. Letošní rok v únoru ’23 už nikoho zajímat nebude.

Na co jsme se měli letos těšit tak, že by to nepočkalo do února? Wrapped 2022 se zaměřilo na sledování vkusu posluchače, velmi neexaktní předmět měřený velmi exaktním způsobem. Přesto velmi aktuálně odráží znovuotevřený trend hledání vlastní identity a komunity, který můžeme sledovat v astrologii nebo MBTI teorii osobností.

Pokud vás minul fenomén MBTI, nevěšte hlavu. Spotify vytvořilo vlastní koncept 16 typů osobností na základě čtyř dvojic protichůdných rysů hudby, kterou lidé poslouchají. Jde o milý způsob, jak posluchači definovat jeho často nedefinovatelný vytříbený styl, když má potřebu pocitu, že někam zapadá.

Funky feature numero dos, Audio Day, demonstruje vývoj hudebního vkusu uživatele během dne: ráno, odpoledne a večer. K mému zklamání se vkus můj ani mých přátel přes den nezlepšoval, na sítích jej lidé ale beze studu sdíleli často.

Estetika na sílu, fenomén brandu a kapitalizace závislosti

Ikonická estetika brandu, co se dobře sdílí. Umělecká hodnota a atraktivita nelze hodnotit než velmi subjektivně jako nekonzistentní cirkus barev bez přesahu. Přesto to vypadá, že na efektivní propagaci to vliv nemá. Jestli si nějak představit třetí až pátý kruhu Danteho pekla, pak touto pastvou pro oči.

Otázkou zůstává, proč se taková „na sílu“ estetika sdílí –⁠ jen v loňském roce sdílelo svou statistiku poslechu 60 milionů lidí po celém světě –⁠ a nakolik je masivní sdílení důsledkem vlastního přesvědčení o obsahu, či příčinou dopaminových vodopádů z fenoménu brandu, kterých kampaň zneužívá.

V loňském roce strávil průměrný uživatel služby 26 637 minut poslechem jejího obsahu. Jsme svědky kultu nepřetržitého poslechu hudby. Bez sluchátek ani ránu: na ulici, při sportu i doma. A když už je z uší vytáhneme, v podnicích i obchodních domech slyšíme volání rádia. Spotify Wrapped zveřejňuje čas celkového poslechu jednotlivce a nechává na nás jako na společnosti, kolik minut poslechu vyhodnotíme jako sexy. A čím víc, tím líp.

Neexistuje dostatečné množství studií, které by popisovaly a dokazovaly, jak na člověka působí příliš častá stimulace hudbou – ať už je její motivace jakákoli. Platforma si tak počinem hodnocení času stráveného poslechem bere na triko odpovědnost za uživatele, se kterou nikdo v hudebním průmyslu nepočítá. Ovšem z pochopitelných důvodů podrobná studie této oblasti není v zájmu streamovací služby, jako je Spotify.

Přes to všechno je Spotify Wrapped je svou spolehlivostí stále růžovější, než to, co máme doma. Letošní fiasko Českého slavíka potvrdilo, že jeho pořadatelé vůbec nemají přehled o aktuální hudební scéně v zemi. Pro současnou generaci tak mají statistiky Spotify mnohem vyšší výpovědní hodnotu. S ohledem na to, že se Český slavík zastavil v době pár let nazpět, dvouměsíční výpadek v každoročních statistikách švédskému slavíku nemůžeme vyčítat…

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*