Nejnovější

„Myslím, že Holoseč! nemá vliv vůbec na nic,“ říká o svém filmu Mikoláš Arsenjev.

Zdroj:Pexels; Egyen Akyurt

V rámci festivalu Academia Film Olomouc se promítal film Holoseč! Mikoláš Arsenjev ve svém snímku řešil aktuální problémy českých lesů. Divákům svou precizní prací s kamerou nastínil, co všechno dokáží těžké harvestory lesům napáchat. To není ale jediné, co naše lesy tíží. Ve filmu se řeší například i stále aktuální kůrovcové kalamity. Režisér nám v rozhovoru mimo jiné prozradil, jak se potýkal s kantorskou kritikou na jeho film. „Hrozně mě to demotivovalo. Svému námětu jsem ale stále věřil a natolik mě téma zaujalo, že jsem se i přesto rozhodl Holoseč! natočit.“

Jak zhodnotili kantoři z FAMU váš snímek?

V prvním ročníku v rámci předmětu s názvem audit námětu se připravujeme na to, jak získat finance na film. Když jsem svůj námět na Holoseč! představil našim kantorům, moc se jim nepozdával. Náš pedagog Petr Kubica, který je mimo jiné i programovým ředitelem festivalu Jihlava, se při mém představování jen houpal na židli a koukal do telefonu. Říkal mi, že ho ta problematika nezajímá a že už bylo něco podobného dávno natočené, ať si vymyslím něco originálnějšího.

To vás asi do další práce moc nenamotivovalo. Jak jste se s tím vyrovnal?

Hrozně mě to demotivovalo. Svému námětu jsem ale stále věřil a natolik mě téma zaujalo, že jsem se i přesto rozhodl Holoseč! natočit. Už když jsem představoval svůj námět, tak jsem měl obstaraný kontakt na všechny protagonisty. Právě interakce s protagonisty mě na filmu bavil ze všeho nejvíce. I přesto že film podle mého není žádné veledílo, tak se domnívám že nakonec kantory z FAMU mile překvapil.

Nebyl pro vás ten krátkometrážní formát omezující?

Myslím si, že mě formát omezoval v tom, že jsem se nemohl dostat k subtématům, která mi přišla zajímavá. Ten, kdo se o tohle téma alespoň trošku zajímá, tak se ve filmu nedoví nic nového. Ze svého okolí a štábu, jsem ale zjistil, že spousta lidí ty souvislosti nezná a je důležité jim to jednoduše dovysvětlit.

Lide ve filmu obviňují Agrofert a jiné korporáty z devastace místních lesů. Spojil jste se v rámci natáčení i s tou „druhou stranou“? Nenabil by tím film větší objektivity?

Na mých klauzurách nazval dnes již zesnulý Karel Vachek mou autorskou reportáž jako povedenou agitku. S čímž musím souhlasit. Filmem jsem chtěl vyjádřit svůj pohled na lesní problematiku. S tou objektivitou je to složité. Líbí se mi, že skrze film můžu vyjádřit svůj postoj k věci. Nejsem televize, nemám za úkol být objektivní. Vyjádření proti názoru je v tomto případě složité. Na to nebyla dost dlouhá filmová metráž, aby se tam všechno vešlo. Pohled druhé strany by mohl být spíše tématem celého filmu.

Holoseč! byl představený už v roce 2020, vrátil jste se od té doby za hlavními aktéry?

Od vydání filmu jsem se do šumavských končin ještě nepodíval. Z mých předchozích zkušeností vím, že je potřeba pro lesy velké péče. Tu lesnictví málokdo věnuje, obzvlášť při obhospodařování takovýchto velkých pozemků. Na to bohužel není kapacita. Sám mám zkušenost ze sázení stromů v soukromém lese, kde se lidé dřeli, protože to byli přesvědčení idealisté. Ve chvíli, kdy zasadíte stromky a není tam oplocenka, tak stromek okouše zvěř, nebo prostě uschne. Když kolem stromku dáte oplocenku, tak se kolem něj může rozrůst ostružiní. Aby se stromek nezadusil, tak ostružiní musíte buď zalít chemikáliemi, nebo ho ručně vytrhat. Ve velkých lesních správách bohužel volí převážně tu první variantu.

Když jste mluvil o té brigádě v soukromém lese, pobídlo vás natáčení k nějakému eco aktivismu?

Natáčení mě k jakémusi idealistickému aktivismu navedlo, právě tím, že jsem se začal pohybovat mezi lidmi, kteří se o tuto problematiku také zajímají. Sám jsem si chtěl koupit nějaký kousek lesa. Naštěstí mi ho ale někdo vykoupil před nosem. Nakonec jsem rád, že to takhle dopadlo, protože je to opravdu velký závazek.

Myslíte si, že váš film Holoseč! něco změnil?

Myslím si, že ten film nemá vliv vůbec na nic. Mám radost z toho, že to uvidí pár lidí a uvědomí si jakým způsobem naše lesy fungují, což bylo i pro mě zajímavým zjištěním. Málokdy lidem dochází, že spravované lesy, mají za účel hlavně generování dřeva. Tím pádem ty vztahy jsou nastavené tímto způsobem.

Holoseč! vyhrál v roce 2021 cenu Pavla Kouteckého a s tou i finanční odměnu. Máte v plánu vyhrané peníze investovat do vašeho dalšího filmu?

Vyhrané peníze ještě mám a do filmu je investuji takovým způsobem, že si koupím auto. Pro dokumentaristiku je auto nezbytné.

Kde budou mít možnost naši čtenáři vidět Holoseč!?

Dobrá otázka. Měl být k vidění na DAFilms, ale FAMU přišla s vlastním novým projektem FAMUFilms. Tam by se měli postupně nahrát aktuální studentské snímky. Z toho důvodu si budou muset diváci ještě počkat.

Na co se od vás můžeme do budoucna těšit?

Teď jsem ve třetím ročníku, tudíž mě čeká bakalářský film. Na ten je určený vetší rozpočet a větší stopáž, než jsem měl na Holoseč! Viděl bych to na nějakou půlhodinovou věc. Chystám film o mistru republiky v sečení kosou, který se prohlašuje za jediného Čecha schopného se tím uživit. Zároveň je to náš jediný reprezentant v sečení kosou. Mimo jiné je také jedním z šumavských samotářů.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*