Nejnovější

Esport v televizi? Uplatnění pohybové aktivity je sporné, myslí si Záruba

Zdroj: Wikipedie Zdroj: Wikipedie

Sportu se v karanténě příliš nedaří, esporty naopak nabývají na popularitě. V televizi se zatím nesetkáváme s on-line zápasy příliš často, ohledně jejich postavení vedle ostatních sportů se ale začíná horoucně diskutovat. Stejně tak o tom, zda by se měly stát součástí televizního vysílání, nebo dokonce olympijských her.

Výzkumné centrum Statista zaznamenalo od počátku karantény nárůst sledovanosti profesionálních esportových zápasů z Electronic Sports League (ESL) a jiných herních videí. Na streamovacím portálu Twitch se v březnu 2020 zvedl počet diváků o 10 procent, na Youtube Gaming dokonce o 15 procent.

nárůst sledovanosti za březen 2020, zdroj: výzkumné centrum Statista

To jasně poukazuje na trend posledních let, kdy se esport stává velice silným odvětvím na poli volnočasových aktivit. Také pro jeho obrovskou on-line sledovanost se veřejnost začala ptát, zda mají profesionální utkání ve videohrách potenciál na to stát se součástí televizního vysílání sportovních kanálů, případně se snad probojovat i na olympiádu.

V první řadě je nutné zamyslet se nad tím, zda jde vůbec v tomto případě o sport jako takový. Téma se znovu otevřelo v souvislosti s odloženými olympijskými hrami v Tokiu. Právě ty měly být zahájeny esportovým šampionátem zvaným Intel Core Open, při němž by se prezentovali nejlepší hráči titulů Street Fighter V a Rocket League.

Ačkoliv u esportu nelze hovořit o významné fyzické aktivitě, je možné na něj nahlížet podobně jako v historii na šachy. Hra šachy se terminologicky jako sport ujala, neboť vyžaduje maximální postřeh, dobře stanovenou strategii a soupeření. Online hry navíc obsahují i aspekt týmové spolupráce a podobný druh napětí, jaké si divák slibuje od sledování sportovního utkání.

Na televizní pokrytí si musí e-fanoušci ještě počkat

Robert Záruba, šéfredaktor ČT Sport, se přesto domnívá, že podle definice počítačové hry sportem nejsou. „Online hry mají se sportem společnou především terminologii a prvek soupeření. Uplatnění pohybové aktivity a duševních schopností je přinejmenším sporné,“  uvádí pro Houpacího Osla.

Tomáš Šťastný alias Oskar, profesionální hráč série Counter Strike, však nesouhlasí. „Esport je celkově v poslední době silným odvětvím, především pak v zahraničí. Proto si myslím, že by určitě zápasy z něj mohla ČT Sport vysílat.” Zároveň dodává, že by se tím esport dostal k novým fanouškům, a česká scéna se tak mohla rozrůstat.

Profesionální zápasy v počítačových hrách zároveň disponují podobnou strukturou, jaká se projevuje i ve všech ostatních sportech. Kromě samotných týmů tak vznikají i organizované soutěže. Tou vůbec nejznámější a nejstarší je liga ESL. Funguje na velmi podobném principu jako například fotbalové organizace. Na začátku je mnoho týmů z celé planety, které se spolu utkají ve hře a turnaj pokračuje až do finále. V průběhu roku je třeba nasbírat body za vítězství a v jeho závěru se rozhodne o konečném výsledku.

Když přijde den zápasu, dva týmy se sejdou v hale, kde na ně čekají natěšení fanoušci. Hráči sedí u počítačů na pódiu, zatímco diváci sledují celý zápas na velkém plátně za nimi. Esport má nicméně značnou výhodu v tom, že ho karanténa zas až tolik neohrozila. Stačilo vyměnit haly za pokojíčky a bylo vystaráno.

ESL nabízí souboje ve hrách všeho druhu. Vedle vcelku realistických her jako Counter Strike (CS) nechybí ani hry se spíše fantasy zaměřením, například Dota 2 nebo League of Legends (LoL). Existují i tituly, které jsou konzolovými obdobami klasických sportů, a teoreticky tak mají i největší potenciální šanci dostat se do vysílání televizních stanic.

FIFA na Playstationu zachránila mistrovství Evropy

Z celého sub-žánru sportovních simulátorů má aktuálně největší pozornost FIFA, která replikuje skutečné fotbalové zápasy. Hra má velkou databázi dat a schopností virtuálních fotbalistů, kteří tak odpovídají svým reálným protějškům. Záleží i na tom, zda je hráč pravák či levák, přičemž kop preferovanou nohou má větší šanci na úspěch. Profíci se tak nespoléhají jen na náhodu, ale hlavně na osobní znalost daného fotbalisty. Míč mu pak mohou nachystat do ideální pozice ke skórování.

Esporty se v uplynulých týdnech staly vítaným plánem B pro mnoho sportovních odvětví. Pomocí zmiňované FIFY se mohlo zajímavou formou uskutečnit letošní mistrovství Evropy ve fotbale, které bylo zrušené kvůli COVID-19 a za rok se pochopitelně již na trávníku odehraje znovu. Ve videoherním turnaji se utkali vždy dva hráči vybraní z reprezentací jednotlivých zemí.

Historicky poprvé tak celkové vítězství na mistrovství Evropy, třebaže pouze prostřednictvím konzole, připadlo do rukou Izraele. Dabbur, který je útočníkem v první německé lize v klubu Hoffenheim, porazil ve finále Jotu z Portugalska s jasnou převahou 9:1. Český útočník Patrik Schick se dostal až do čtvrtfinále, kde byl rovněž poražen izraelským šampionem.

Turnaj byl uspořádán pro velký zájem fotbalových fanoušků, zápasy na trávníku a z pohodlí domova se pochopitelně nedají srovnat. To se přenáší i na esport celkově – zkrátka jej nelze na rozdíl od regulérních sportů plně hodnotit podle stejných kategorií.

Můžeme ho však srovnávat v rámci sledovanosti, oblíbenosti a fanouškovství, což jsou kritéria, na která přihlíží i sportovní televizní stanice při nastolování své agendy. Citový zážitek diváka při sledování zápasu fotbalu nebo FIFY přitom může být velmi podobný.

V současné době se základna esportů na našem území stále rozrůstá. Podle nového výzkumu Omnicom Media Group a Czech News Center počet obyvatel v Česku, kteří je hrají nebo sledují, sahá ke třem a půl milionu, což je téměř 60 procent celkové populace.

  1. Petr Kaminsky | 30.4.2020 v 19:39 | Odpovědět

    1) Tak to je graf, jak “pojd-na-me-zboku”. Neni jasne z jakych objemu se vychazi. Neco jako grafy a cisla soucasne vladni garnitury v CR – porovnavani absolutnich poctu nakazenych/mrtvych v jednotlivych zemich. 2) To jako opravdu chcete porovnavat s opravdovymi sporty? Treba fotbal. Co vliv pocasi, zraneni nebo podplaceny rozhodci? 3) Vzdycky jsem si rikal, jaky ma vlastne sport spolecensky prinos? K cemu je dobre ubehnout 100m pod 10 sekund? Ale treba jako nastroj k udrzeni fyzicke kondice to beru. Ale e-sport? To je jako porovnavat porno s realnym sexem. 4) Babis musi tleskat. “e-Sportovcum” karantena nevadi, jsou zalezli doma a uzivaji si virtualni zivot. A Babis zatim krade a krade. 5) 3,5 milionu je 60% obyvatel Ceska? Kolik ma CR obyvatel?

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*