“Historie země a kultura nabádá občany k silnému patriotismu,” říká indická studentka o nedávných protestech v Indii
Koncem minulého roku podnikla vláda Naréndry Módího kroky, které vyvolaly masivní protesty obyvatelstva, jež následně přerostly v násilné boje. Nejkontroverznějším bodem reforem byl návrh Zákona o občanství. Ten měl příslušníkům náboženských menšin sousedních států udělit indické občanství. Kritici označují zákon za protimuslimsky orientovaný a protiústavní.
Indická ústava je totiž postavena na principech sekularismu, který vychází z náboženské, kulturní i historické rozmanitosti Indie. Zákony by neměly být vázány žádnou náboženskou ideologií a svým občanům by měly zaručovat svobodu vyznání. Premiér Módí, člen hinduistické a nacionálně orientované Indické lidové strany (Bháratíja džantá party – BJP), je oceňován za politiku, která umožnila ekonomický růst Indie, naopak čelí kritice pro nezabránění násilných střetů mezi muslimy a hinduisty ve státě Gudžarát v roce 2002. Houpací osel přináší rozhovor o náladách v indické společnosti s indickou studentkou, která si přála zůstat v anonymitě.
Co předcházelo násilným střetům, které v Indii koncem minulého roku proběhly?
V souvislosti s kroky, které navrhla vláda při změnách v občanském zákoně (CAA – Citizenship Amendment Act), národního rejstříku občanů (NRC – National Register of Citizens) a v Národním veřejném rádiu (NPR) došlo k protestům po celé zemi. Lidé různého vyznání společně protestovali od prvního dne, kdy byly návrhy zákonů oznámeny. Většina lidí vyšla do ulic s transparenty, hlásající hesla proti přijatým opatřením. Vidět tolik solidarity a soudržnosti lidí různých náboženských komunit jen posílilo naši víru v sekulárního ducha země. Fungovalo to ale i obráceně, pravicoví extrémisté přitvrzovali ve svých nenávistných projevech a stupňovali svoje násilí proti těmto lidem. Plně se to projevilo až později.
Kdy?
Celé to začalo v Dillí 15. prosince 2019, kdy policie vzala útokem univerzitu Jamia Milia Islamia, kam přišlo mnoho studentů, žen i dětí mírumilovně protestovat. Mnoho studentů bylo zatčeno a zraněno. To mělo za následek ještě větší nevoli obyvatelstva a protesty ještě zesílily. Jedním z míst konání se stala i oblast Shaheen Bagh v Dillí. Vláda se snažila různými prostředky pohyb protestujících pozdržet. Na místě došlo dvakrát ke střelbě, stovky lidí bylo zmláceno nebo zatčeno. Následně internet zahltily falešné zprávy o tom, že protestující byli násilní a napojení na teroristické skupiny. Protesty poté přešly v násilné střety.
Nejprve se objevily zprávy, že protestující začali házet kameny na policii, později byl zastřelen policista Ratan LalR. Facebook i Twitter zaplavila řada nenávistných reakcí. V Dillí následně začaly masivní násilné nepokoje, které byly natolik vážné, že byl nařízen zákaz vycházení. Policie dokonce dostala rozkaz volné střelby. Desítky lidí bylo zabito, stovky zraněno a obrovské množství majetku poničeno. Když jsem viděla některá videa, Dillí mi připomínalo spíše Sýrii. A tohle je přesně ta představa, které se bojím. Rozsah situace a všechno s ní spojené.
Jak jsou ovlivněni muslimové v tvém městě?
Mysleli jsme si, že tady, ve městě Proddatur ve státě Andhra Pradesh, se nás ta situace přímo netýká. Čekala jsem, že to ještě chvíli potrvá. Po všech těch protestech jsme doufali, že nebude snadné změny občanského zákona prosadit. Před pár dny přišla skupina lidí za mým otcem, který je advokát, a přinesli s sebou své osobní dokumenty. Obávali se, že pokud nebudou schopni prokázat své občanství, budou vyhoštěni ze země. Uvědomila jsem si, že ten zákon vyvolává nejistotu. Sice nemusí být prosazen, ale už teď vyvolává reakce ve společnosti.
Nasvědčovalo něco ještě před samotnými protesty tomu, že jsou lidé s vládou nespokojeni?
Drobné protesty se konaly v souvislosti s demonetizací, veřejným lynčováním nebo zvěrstvům, ke kterým docházelo proti kastě Dalit a podobně. Ale tohle všechno se dělo v malých počtech, nejspíš proto se o takových incidentech nemluvilo. Můj názor je ten, že lidé věřili v indickou ústavu. Měli dojem, že je ústava ochrání. Věřili, že ústava je nadřazena jakékoli vládě.
Jak se stalo, že tak kontroverzní politik, jakým je Naréndra Módí, mohl vyhrát dvě volební období za sebou?
Existuje tu pro něj mimořádně silná základna voličů. Historie země a kultura nabádá občany k silnému patriotismu. Indové na ně jsou velmi hrdí, což obecně odvozují z hinduismu a klasických textů v sanskrtu. Většina lidí je negramotných, zranitelných a často velmi emocionálních. Dokonce i gramotní lidé z vyšších tříd mají mnoho předsudků a touhu po vlastním zisku. Země je neustále žíznivá po pokroku a rozvoji. Lidé chtějí lepší životní úroveň. Vláda vytvořila iluzi pokroku, aby nalákala voliče.
Druhým důležitým faktorem, který stojí za úspěchem BJP ve druhých volbách byla absence silné opozice. Kongresová strana, která byla nejsilnější opozicí vůči BJP, se po svém prvním vítězství stáhla a již nezvládla posílit svou základnu voličů pro další volby. Třetím faktorem byla média v zemi, která začala označovat válečné nálady a nenávist jako vlastenectví. To všechno dle mého názoru vedlo ke druhému vítězství BJP.
Během těchto protestů byl v Dillí na post guvernéra zvolen Aravind Kejriwal z opoziční strany Aam Aadmi (AAP), jak se to stalo?
Volby v Dillí byly ukázkou toho, jak špatná je vláda BJP. Zatímco opozice, konkrétně the Aam Aadmi Party, se soustředila na rozvoj škol, zdravotnictví či zaměstnanosti, představitelé vládnoucí BJP se ve své kampani schovávali za pseudopatriotismus a nenávist vůči okolním komunitám. Současně během voleb v Dillí probíhaly protesty proti CAA. Tato celá situace vedla k tomu, že v hlavním městě vyhrála strana Aam Aadmi.
Autoři: Vojtěch Kupka, Alžběta Mubeenová
Jako u nas – Babis nasliboval, ze bude lip, a ti duverivejsi mu to uverili.