Nejnovější

Střední školy se nevzdávají, výuka probíhá online

Střední školy se musí přizpůsobit nezvyklé situaci. Přepnout se z běžné výuky na výuku online, bezkontaktně. Málokterá škola mohla být na podobnou situaci připravena, ale ukazuje se, že je dnes zavedení nového stylu vzdělání jednodušší. Má to ale své pro a proti.

„Distanční způsob výuky nemůže plnohodnotně nahradit denní studium, už jen tím, že studentům i vyučujícím chybí sociální kontakt,“ myslí si ředitelka Gymnázia Petra Bezruče (GPB) Olga Onderková. Další překážkou podle ní může být i to, že ne všechny rodiny jsou dostatečně technicky vybaveny.

Některé školy využívají aplikaci Microsoft Teams (MS Teams). „Vyučující pak po individuální domluvě se studenty používají jako doplněk Facebook skupiny nebo Whats App,“ dodává ředitelka Onderková.

Původně sloužil program spíše firmám pro interní komunikaci. Nabízí ale menu možností, které se dají aplikovat i na systém školství. Překážku po technické stránce zprvu představovala přetíženost. Nyní byl však navýšen výkon aplikace, podle učitele z GPB potíže skoro vymizely.

MS teams však určitě není jediný způsob komunikace. Na středních školách se již dříve používaly další dva programy, Bakaláři a iŠkola. Systémově se liší, ovšem všechny tři zastávají stejné funkce. MS Teams je však jediná, která umožňuje videohovor s celou třídou. Najdou se i školy, které řeší tuto situaci čistě přes e-mail.

Žáci bez učitelů 

Když si žák otevře svůj profil na MS Teams, objeví se před ním tabulka všech vyučovaných předmětů. Kliknutím na ikonku, například Český jazyk, se zobrazí záložky se zadanými úkoly a materiály. Vedle je připojena kolonka pro odevzdání vypracovaného úkolu. Pokud něco student nechápe, může kontaktovat učitele v chatu pod úkolem.

Pro mladou generaci je užívání této aplikace intuitivní a bezproblémové, pro některé učitele však může být systém zmatečný. „Občas se stává, že učitel zadá stejný úkol čtyřikrát. Potom žáci neví, co mají vypracovat a kde to odevzdat,“ říká devatenáctiletý Jan Kalenský z Gymnázia Petra Bezruče.

Pro a proti

Názory studentů na práci s MS Teams se shodují v tom, že je program přehledný a praktický. „Velkou výhodou je možnost připojení libovolného formátu souboru. Společně s mobilní aplikací, můžu odevzdávat vyfocené úkoly přímo z telefonu,“ říká Jan Kalenský.

Co může  být pro jednoho usnadnění práce, může být pro druhého kámen úrazu. Někteří studenti, kteří odevzdávají úkoly právě z telefonu, si neuvědomují, že se to po nich prostě nedá přečíst, dělí se o svou zkušenost Michal Aujeský, učitel fyziky a matematiky z Gymnázia Petra Bezruče.

Praktické předměty se hůře nahrazují

Je však skupina studentů, kteří mají problém s přístupem k nekontaktní výuce. „Některá látka se zkrátka nedá naučit nazpaměť,“ myslí si Barbora Václavková z Průmyslovo-umělecké SŠ. Nemluvíme teď pouze o předmětech jako je matematika nebo dějepis, ale co třeba zapojování elektrických obvodů, kde je potřeba názorné ukázky?

Michal Aujeský říká, že často používá videa, kde jsou pokusy názorně ukázány, a konstatuje že ve video přednáškách svým způsobem tkví budoucnost. Pro fyziku používá nejčastěji web onlineschool.cz.

Vše se zároveň odvíjí od ochoty každého jednotlivého kantora a jeho postoji ke svému povolání. Učitel může poslat pouze text k přečtení, nebo okopírované cvičení z učebnice. Nemusí se namáhat se s komentářem vysvětlujícím základní pojmy, aby student nad učivem rozmýšlel.

„Je třeba aby studentům učitel psal zpětnou vazbu k práci, zároveň k formě práce. Jsou tací, co dají všem za jedna a žákovi nenapíšou nic,“ souhlasí Michal Aujeský.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*