Nejnovější

Minecraft je zpátky v plné síle. Kam ale dál?

Minecraft, který na počátku dekády změnil herní průmysl, zažívá v současné době comeback. To, co bylo na začátku jednoduchou hříčkou s několika typy kostek, je po více než deseti letech neustálého vývoje behemotem. Teď, když se hra po období relativního úpadku mezi lety 2016-2018 vrací na výsluní, vyvstává jedna otázka: Co můžou vývojáři udělat, aby znovu podobný úpadek nenastal?

Když byla na konci září na letošním Mineconu oznámena chystaná úprava dimenze zvané Nether, komunita byla nadšená. Tato oblast přidaná roku 2011 byla relativně zanedbávána a v současné době nenabízí o moc víc než možnost rychle cestovat. 

Není proto divu, že na fórech převažovalo nadšení, když bylo oznámeno, že Nether se dočká změn v krajině a přibydou i noví nepřátelé. Ty navíc bude půjde odehnat pomocí zlaté zbroje, čímž získá tento relativně neužitečný kus vybavení novou funkci. 

Základ Minecraftu se ale od časů alfa verze příliš nezměnil. Krajina je stále tvořená z kostek, diamanty jsou pořád nejvzácnější zdroj a každou noc vylézají příšery. Způsob, jakým hráči s tímto světem interagují, zůstává také v podstatě beze změny. Pořád musí těžit materiály, přepracovávat je a bojovat s příšerami. Obzvlášť to platí o těžbě, která se mnoho let nedočkala ani kosmetických změn, přestože se na komunitních fórech dlouhodobě mluví o potřebě trochu ozvláštnit podzemní struktury.

zdroj: facebook.com/minecraft

Kam dál?

Celá situace však nastiňuje zajímavou otázku. Jakým způsobem směřovat vývoj hry, která není technicky vzato nikdy hotová? Mají tvůrci spíš vylaďovat již existující herní mechaniky, nebo vytvářet nové? 

Poslední plány vývojářů naznačují, že se rozhodují spíše pro druhou možnost. Rozhodli se nezměnit funkci Netheru, ale obohatit ho o další možnosti, které hráč může i nemusí využít. Stejně tak se rozhodli neodstranit zlatou zbroj, ale stavět na její, do té doby víceméně samoúčelné existenci. 

Přesto můžeme najít v nedávné historii i případy, kdy se vývojáři naopak rozhodli sáhnout do již existujících částí hry. Na počátku roku totiž došlo k téměř úplnému přepracování vesnic. Tato změna, jakkoliv rozbila některé hráčské konstrukce, byla přijata pozitivně. Výměnou totiž dostali výrazně komplexnější mechaniku, která přináší kreativním hráčům zcela nové výzvy. 

Minecraft lze hrát mnoha způsoby. Někteří hráči se zaměří na stavbu co nejhezčího hradu, jiní pak na cestování po světě nebo stavbu automatických farem. Nic ve hře je nenutí vybrat si jedno nebo druhé, své cíle si stanovují sami podle individuálních preferencí. Činnosti, bez kterých se hráč neobejde, jsou v podstatě výjimkou. 


zdroj: facebook.com/minecraft

Hlavně nerozbít nic podstatného

Části hry, kterým se hráč v podstatě musí věnovat, lze nazvat primární. Sem patří již zmíněná těžba, výroba, boj s příšerami či shánění jídla. Tyto aspekty jsou v Minecraftu už téměř od začátku a jelikož z nich vše ostatní vychází, není dobré do nich zasahovat. Jako jeden příklad za všechny poslouží úprava boje z roku 2016. Ten se sice dočkal výrazného zlepšení, ale samotný fakt, že došlo ke změně něčeho tak fundamentálního, velkou část komunity rozčílil. A to přitom na boj téměř nic nenavazuje. 

Na druhou stranu, vesnice, pevnosti nepřátel či chov zvěře lze považovat za funkce sekundárními. Jediné, co hráče nutí k akci, je jeho vlastní zvědavost. Zde mají vývojáři daleko volnější ruce, co se týče změn nebo i rozšíření. S faktem, že některé složitější technické stavby mohou eventuelně přestat fungovat, je komunita smířená, obzvlášť, když stojí na nezamýšlených následcích interakcí herních mechanik. 

Nejjistější cesta, jak udržet hru na výsluní, je ponechat primární funkce v podstatě beze změn a nesnažit se odstranit chyby, které komunita již dávno přijala za své. Hře však rozhodně nemůže uškodit přidávání dalších sekundárních funkcí, popřípadě jejich propojování. Ideálně se při každém rozšíření hry zaměřit na jinou oblast, ať se žádná skupina hráčů necítí přehlížena.  

Samozřejmě, že popularitu hry ovlivňují i externí faktory, ovšem nad těmi mají tvůrci jen omezenou kontrolu. Mohou se starat jen o to, aby si Minecraft udržel ten správný poměr něčeho důvěrně známého, a přitom stále nového a vzrušujícího. Pokud to dokáží, je pravděpodobné, že Minecraft ještě nějaké kulatiny oslaví.

Ondřej Gogela (Články)
Napůl seriózní publicista, napůl smějící se bestie. Navzdory všem důkazům o opaku stále věří, že jeho názory někoho zajímají.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*