Nejnovější

Papírový kalendář? Kdo chce Babiše bít, hůl si vždy najde

KOMENTÁŘ. Zamyšlený premiér Andrej Babiš vstupuje do letadla, za ním je vidět prosluněné letiště. To z fotografie na jeho facebookovém profilu dělá pěknou momentku, která na jeho voliče bude mít zaručeně pozitivní vliv. „A letím domů,“ píše Babiš. Na snímku je však ještě něco, co vedlo jeho kritiky k posměchu – papírový kalendář. Proč právě toto pomáhá lídrovi hnutí ANO?

„Uplný guru digitalizace. ‬Když ho vidí v zahraniční, musí si myslet, že tady žijeme v jurtách a svítíme petrolejkama,“ píše František Cerha z Institutu pro pravicovou politiku u Babišovy fotografie, ke které je dokreslená velká červená šipka nasměrována na zmíněný kalendář. Snad aby bylo jasné, na co svým příspěvkem autor naráží.

Cerhův příspěvek následně sdílelo Svobodné fórum a několik stovek lidí. Jen na Svobodném fóru má příspěvek přes 500 “To se mi líbí”.

Pes, který štěká, voliče nepřesvědčí

Volební preference babišova hnutí ANO se dlouhodobě drží na 30 %, občas mírně vyskočí nebo klesnou. Od svého vstupu do politiky čelil současný premiér několika kauzám, mimo jiné kauzám Čapí hnízdo, Babišův střet zájmů nebo Andrej Babiš mladší na Krymu.

Vždy je se svým týmem bravůrně zvládl, také díky své kouzelné formuli: „Je to kampaň!“ Paradoxně to tak s volebními preferencemi ANO nikdy neotřáslo.

Důvodem může být čistý kalkul: „Možná není tak úplně čistý, ale zlevnil mi jízdné a přidal peníze důchodcům, to se reálně dotýká našich peněženek.“ Nebo příznivci hnutí ANO i premiéra opravdu věří, že výše zmíněné kauzy jsou součástí naplánované a načasované snahy pošpinit Babiše a hnutí. Pravděpodobně jde podle nich o boj staré politické garnitury prolezlé skandály a korupcí proti té nové, která slíbila Českou republiku od korupčníků a kmotrů vyčistit.

Jak to ale souvisí s případem papírového kalendáře? Zde nabídnu své vysvětlení. Voliči ANO si více než voliči jiných stran všímají kritiky Andreje Babiše. Jelikož mu však důvěřují, je to právě jeho neustálá kritika z různých stran, co je utvrzuje v představě zkorumpovaného, anti-babišovského světa.

A posměšná narážka na papírový kalendář je přesně ten typ kritiky, která vede k tomu, že je pro ně kouzelná Babišova formule „Je to kampaň!“ uvěřitelnější. Takto se z jednoduché a bezdůvodné narážky stává eso pro hnutí ANO v politické partii.

Nemluvě o tom, že papírovým kalendářům stále neodzvonilo. Přeci jen se mu nikdy nevybije baterie a dá se zakoupit i s obrázky nebo recepty.

Jan Žabka
Jan Žabka (Články)
Zatím stále studuje žurnalistiku na FF UP. Tam také organizuje Studentskou žurnalistickou konferenci. Podle některých se jedná o aktivního blbečka. Prý nesnáší zbytečnosti. Šéfredaktorský veterán.
  1. Petr Kaminsky | 24.3.2019 v 9:53 | Odpovědět

    Xsmichu! Co teda navrhujete? Nedelat nic a spolehat na to, ze Babis ty voly/volice jednou omrzi sam od sebe? Mozna jste si nevsimnul, ale ANO a jeho spindoktori tady rozpoutali PR valku – premalovavaji realitu na ruzovo. Kazdy plivanec na Babise ma svou vahu a ve finale mu nejake to procento od (jeste) raciolane uvazujicich volicu ubere. Pristi volby (do snemovny) budou o tom, jestli se tady Babis a ANO zabetonuji na dalsich 40 let – jako komunisti. Kdo tohle nevidi, strka hlavu do pisku a ceka ho zklamani.

    • Na tomto se s vámi neshodnu. Opravdu si myslím, že nesmyslná kritika každého Babišova kroku mu více prospěje, než uškodí. Jeho voliči nejsou hlupáci, kteří nevnímají svět okolo sebe, ale naopak ho vnímají jinak, perspektivou, která se shoduje s tím, jak kauzy a politickou situaci vybarvuje Babiš a jeho PR tým.

      Že každý plivanec Babišovi ubere nějaké “procento od racionálně uvažujících voličů”, tak s tím nemůžu souhlasit také – přesně to totiž zapadá do Babišovy rétoriky ve stylu “všichni jdou proti mě, všichni se mě snaží sesadit”.

      A pokud si myslíte, že plivat po někom uvolní atmosféru ve společnosti, tak se podle mě pletete. Naopak si myslím, že to je jediná věc, na které může být Babiš poražen, na tom, že se jeho oponenti nesníží na jeho úroveň v plivání na lidi a strany okolo (Viz Babišovy ataky na ODS, Kalouska,…)

      V jedné z diskuzí jsem to popsal následovně:
      Věříte tomu, že nevolit Babiše a nevolit SPD je správné? Pokud ano, pak si pravděpodobně myslíte, že ti, kdo je volí, jednají nesprávně.

      To se často zdůvodňuje různými způsoby, patří mezi ně ale v mnoha případech to, že jde o méně vzdělané, o důchodce, o chudší lidi, o toho a toho. Vždy to doprovází, že jejich voliči jsou takoví nebo makoví.

      Takže logicky – pokud si někdo říká, že jejich voliči jsou takoví nebo makoví, myslí si, že on sám takový nebo makový není. Nebo minimálně nechce být jako oni, protože se s nimi názorově a hodnotově nesetkává.

      Mi z toho vyplývá, že pokud nechci nějaký být, snažím se to dělat jinak, tak jak je to podle mě správně. Já to mám nastavené takto: nemyslím si, že voliči ANO a SPD jsou takoví nebo makoví, ale myslím si, že nálepkují a ztratili u některých politiků, politických stran a politických témat schopnost je střízlivě zhodnotit. Proto se snažím být jiný, přemýšlet nad Babišem i SPD střízlivě.

      V podstatě to jde shrnout v “Kdo po tobě kamenem, ty po něm chlebem”. “Oko za oko, zub za zub” podle mě prostě není správná cesta.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*