Nejnovější

Rudé trenky mizí z londýnské galerie. Miloš Zeman je už nikdy nespálí

Rudé trenky po jedenácti dnech mizí z fasády londýnské Red Gallery. Důvodem není jejich spálení, ale ukončení činnosti galerie v tamních prostorách. Jedním z lidí, kteří se na vyvěšení trenek podíleli, byl také Vojtěch Jílek. Redakce serveru Houpací Osel jej oslovila, aby popsal jak akce v centru Londýna probíhala.

Rudé trenky se staly symbolem nesouhlasu s prezidentem Milošem Zemanem poté, co skupina Ztohoven v roce 2015 nahradila prezidentskou standartu nad Pražským hradem právě velými rudými trenýrkami. Účastníci této akce za to následně obdrželi tresty v podobě podmínek a několika tisícové pokuty.

Vyvěšené trenky propadly státu a Zeman je dle svých slov odkoupil za korunu od Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. V červnu tohoto roku se Zeman na jeho tzv. auto-da-fé rozhodl původní trenky spálit před zraky novinářů.

Trenýrky o páté

Reakce přišla o měsíc později. V polovině července se rudé trenky znovu objevily – tentokrát v Londýně. Staly se jedním z posledních uměleckých projektů londýnské Red Gallery. Ta teď v budově, na které trenky visí, po 8 letech končí.

Věšení rudých trenek. Autor: Vojtěch Jílek

Na vyvěšení trenek se podílel i Čech Vojtěch Jílek, který ve Velké Británii dělá výškové práce. Oslovil ho spoluzakladatel skupiny Ztohoven Roman Týc, a to jak kvůli jeho pracovním zkušenostem, tak také politickému názoru. „Roman asi věřil, že to zvládnu a věděl, že mě nebude muset přemlouvat. Často spolu totiž řešíme politiku,“ říká Jílek.

V Londýně jsem pracoval několik let. Celkem dobře to tam znám a vím, co najdu v jakých obchodech. V Praze jsem tedy nabral pouze horolezecké vybavení. Prostě to, co se vešlo do jednoho batohu, a to včetně lan,“ vysvětluje Jílek s tím, že musel trenýrky ještě krátit, aby nepřipomínaly spíše tepláky.

Symbol populismu

„Lidé se zastavovali a fotili, co si ale mysleli, nebylo z výšky poznat,“ popisuje průběh věšení trenek Jílek. Lidé z Red Gallery však kolemjdoucím jejich význam vysvětlovali.

Samotná galerie k vyvěšeným trenkám podala oficální prohlášení. Mimo jiné v něm poukázala na skutečnost, že Londýn byl v době 2. světové války centrem české exilové vlády a většina kroků proti nacistickému režimu pramenila právě odsud.

„Vyvěsit rudé trenýrky v Londýně na důkaz naší podpory české avantgardě a globálnímu politickému aktivismu byla samozřejmá volba,“ píše ve svém prohlášení Red Gallery.

A podobný názor zastává také Jílek. „Je neuvěřitelné do jaké situace se dostala česká politická scéna, zemi devastují dva politici a další se předhání o to, kdo s nimi bude kolaborovat,“ vysvětluje.

Barbora Genser
Barbora Genser (Články)
Studentka žurnalistiky a politologie na FF UP. Hudební nadšenkyně, potterhead, dobrodruh a taky trochu environmentalistka.
Kontakt: Facebook
  1. Petr Kaminsky | 1.8.2018 v 9:21 | Odpovědět

    Trochu mohli ty trenky zabarvit v rozkroku nahnedo, pak by nebylo co vysvetlovat a Londynane by vedeli, co si o nas Cesich myslet.

  2. Strýček Jedlička | 5.8.2018 v 16:16 | Odpovědět

    Hlavní problém není ani Prognosťák, ani dobře mediálně vedený Donašeč, problém je obyvatelstvo České kotliny!
    Marné byly výzvy Masarykovy po vzniku ČSR, že už přece není Rakousko, že je třeba se změnit a uvlastnit si stát.
    Václav Černý to lapidárně shrnul – Neměli jsme se učit česky, mohli jsme dnes být kulturní národ!

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*