Nejnovější

Labutí píseň Českého slavíka

Zdroj: Facebook Českého slavíka Mattoni

Hudební anketa Český slavík není ve světě skandálů a průšvihů žádným nováčkem. Letošní ročník však rozvířil mnoho vášní a ještě více otázek o budoucnosti této ankety, která je součástí české hudební scény od roku 1996. Dokonce se objevují hlasy, které volají po úplném zrušení Českého slavíka. Ročník 2017 má dost nečekanou dohru v podobě vracení udělených cen, obvinění z manipulace s výsledky hlasování či z nekalých praktik účastníků. Jak to tak vypadá, kdo neintrikaří, není Čech, a kdo není Čech, může na Slavíka zapomenout. 

Hlavní roli v celém dramatu má Tomáš Hnídek, frontman plzeňské kapely Ortel. Jak sám zpěvák, tak i skupina se v Českém slavíku objevili v minulých dvou ročnících a pokaždé vyvolali debaty o tom, zda se ho má tohle, mírně řečeno, kontroverzní uskupení vůbec účastnit.

Problém skupiny Ortel je v neonacismu, který je s kapelou spojený. Jeden příklad za všechny nám poskytuje Klusákův film Svět podle Daliborka, kde na záznamu z koncertu fanoušci kapely běžně hajlují. O skutečné tváři této kapely jsme ostatně již dříve psali. Není proto divu, že se Ortel vyhoupl na vrchol v době, kdy v Evropě vrcholila uprchlická krize. Svezl se tak na vlně protiimigratnských nálad, které v části společnosti přetrvávají dodnes. A než jsme se stačili nadát, měl Český slavík vážného kandidáta na vítěze, který skládá a zpívá laciné a primitivní texty a ztělesňuje českou xenofobii.

Fér, či nefér? Toť otázka

Ortel si už z vyhlašování z let 2015 a 2016 odnesl domů Slavíky za druhá a třetí místa a na první pohled se nezdálo, že letos tomu bude jinak. Že vyhraje tradiční trio Gott-Bílá-Kabát, muselo být každému od začátku jasné. Také tomu tak letos bylo. Tedy alespoň do doby, než se začaly objevovat spekulace, že pořádající agentura Musica Bohemica nějakým způsobem zasáhla do výsledků. Ve chvíli, kdy se tyto spekulace potvrdily, ohradila se proti výsledku i vítězná kapela Kabát, která odmítla být „součástí hry, kterou nechceme hrát,“ jak sami prohlásili. Frontman Kabátu Josef Vojtek navíc hrozil, že pokud nedostanou řádné vysvětlení, vrátí svého zlatého Slavíka, což nakonec také udělali. Beztak jich už mají dost. Stejně tak učinil i stříbrný zpěvák Michal David, který měl podle nezměněných výsledků skončit třetí právě za Tomášem Hnídkem.

Tak v čem je hlavní problém? Oficiální stanovisko agentury Musica Bohemica zní, že Ortel používal nečisté praktiky, aby získal více hlasů. Důkazem má být nedávno vytvořená facebooková stránka Tomáš Ortel Českým slavíkem 2017, která radila hlasujícím, jak zajistit, aby jejich favorit dosáhl na Zlatého slavíka. Jedním ze způsobů bylo posbírat všechny telefony, které doma máte, a poslat z nich hlasy právě Ortelu. Hlasy pro druhá a třetí místa potom rozdělit méně známým či méně oblíbeným kapelám a zpěvákům, u kterých není šance, že Hnídka a jeho kapelu předstihnou.

A světe div se, ono to fungovalo. Michala Davida takto Hnídek předběhl o více než 13 tisíc hlasů a Kabáti dostali o zhruba 6 tisíc hlasů méně než kapela Ortel. To samozřejmě agentura nemohla nechat být, a proto kapele i jejímu zpěvákovi započítala hlasy z loňského ročníku, kdy se nic takového nedělo a kdy získali tolik hlasů, že s nimi bezpečně zůstali za jinými interprety. Tím ale těžce přestřelili, tahle manipulace totiž Českému Slavíku absolutně nepomohla. Z Ortelu jsou teď mučedníci, kterým zlý Slavík upírá jejich talent a právoplatné vítězství, a z ankety je zkorumpovaná agitka.

Chceš-li býti správným Čechem, nesmíš býti zčásti Švédem

A ještě jeden přešlap se letos pořadatelům povedl. Už loni se objevilo překvapení v podobě Joakima Brodéna, zpěváka švédské metalové kapely Sabaton, který se v anketě umístil na slušném pátém místě. Předběhl tak například Richarda Krajča nebo Jaromíra Nohavicu. Brodén se ankety účastnil už dříve, ale až loni se dostal tak vysoko. Co ale dělá Švéd v české anketě? Joakim Brodén má českou matku a ke svým kořenům se aktivně hlásí. Vlastní také český pas a to mu k účasti v hudební anketě doposud stačilo.

Letos se však pravidla nečekaně změnila. Účastník ankety nově musí působit na české scéně jako mateřské, což Brodén nesplňuje, a proto byl vyloučen. I přesto pro něj bylo možné hlasovat ještě dva týdny před samotným vyhlášením vítězů. Ve výsledku to působí tak, že byl odstraněn proto, aby se vítězem Českého slavíka nemohl stát zahraniční zpěvák, který měl velmi dobré šance na výhru. A pořadatelé budou jen velmi těžce obhajovat opak.

V případě, že by se Brodén k České republice nehlásil, reakce by rozhodně nebyly tak ostré, nehledě na to, že by se v tom případě ankety ani neúčastnil. Jenže mezi nejznámější hity Sabatonu patří i Far from the Fame, ve kterém kapela zpívá o Karlu Janouškovi, zneuznaném českém hrdinovi, který sloužil v obou světových válkách a po roce 1948 byl ve vykonstruovaném procesu degradován a uvězněn. Něco takového by mělo být dostatečným výrazem toho, že se alespoň zčásti cítí být Čechem a stojí o své místo v české kultuře.

Pořadatelé Českého slavíka mají po letošním ročníku mnoho věcí k vysvětlování. Ať už se jedná o manipulaci s hlasy nebo o náhlé vyřazení Brodéna, dlouhodobě se pyšnícího svými kořeny, toto všechno přispívá ke ztrátě důvěry, kterou lidé ve Slavíka mají. I samotný šéf agentury Musica Bohemica Jaroslav Těšínský uznává, že pokud má Český slavík pokračovat, musí přinejmenším zásadně změnit svá pravidla. Jen aby letošní Slavík nebyl tím posledním.

Jakub Loukota (Články)
(Stále ještě nevyhozený) student žurnalistiky na UP v Olomouci. Má rád kočky a britský humor.
  1. „Problém skupiny Ortel je v neonacismu, který je s kapelou spojený. Jeden příklad za všechny nám poskytuje Klusákův film Svět podle Daliborka, kde na záznamu z koncertu fanoušci kapely běžně hajlují. O skutečné tváři této kapely jsme ostatně již dříve psali. Není proto divu, že se Ortel vyhoupl na vrchol v době, kdy v Evropě vrcholila uprchlická krize. Svezl se tak na vlně protiimigratnských nálad, které v části společnosti přetrvávají dodnes. A než jsme se stačili nadát, měl Český slavík vážného kandidáta na vítěze, který skládá a zpívá laciné a primitivní texty a ztělesňuje českou xenofobii.“

    Co dodat k tomuto textu? Autora neomlouvá ani jeho mládí ani studijní obor. Možná by měl začít přemýšlet vlastní hlavou, nebo si najít a důkladně přečíst poslední text Igora Chauna na téma Ortel.

    Přebírání předžvýkaných formulací vás snad na této fakultě neučí, nebo ano?

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*