Nejnovější

Až budu velký, chci být YouTuberem

Foto: Youtube.com

Skoro každý mladý člověk má účet na některé sociální síti a tráví tam svůj volný čas. Od minut přes hodiny až po celodenní on-line život. Sociální sítě v dobách všudypřítomného levného internetu a chytrých telefonů vytvořily naše druhé já. To lepší já, které je zábavnější, chytřejší a úspěšnější. Ale jaký to má dopad na chování v offline realitě?

Americká mládež má jasno. Facebook už není cool. Mají zde sice účet, ale představuje to především virtuální občanku a chat na Messengeru. Co je cool, jsou YouTubeři, fotky pro negramotné na Snapchatu nebo na Instagramu a krátká videa na Vine. Můžeme pozorovat posun od zbytečně komplikovaného a pomalého Facebooku k rychlejší sociální síti, jakým je bezesporu posílání obrázků, které za několik sekund zmizí a představují pouze prchlivý okamžik v našem uspěchaném životě. A to svádí.

Obr. 1: Popularita sociálních sítí u mladých Američanů ve věku 12–17 let. Graf zachycuje procenta mladých, kteří ohodnotili jednotlivé sítě číslem 4 nebo 5 na škále popularity od 1 do 5. Zdroj: North American Consumer Technographics® Youth Survey, 2015

Data, výrobek, cílovka

Svádí to samotné uživatele, ale rovněž markeťáky, kteří vymýšlejí reklamní kampaně přesně zacílené na mladé lidi. Bojuje se především o tuto věkovou skupinu. Ta dostává kapesné, spolurozhoduje, co se koupí do domácnosti, ta bude v budoucnu vydělávat. O zlatý důl se musí pečovat již od narození. Do marketingových oddělení se proto nabírají dvacátníci, aby prodali produkt patnáctiletým. Populární YouTubeři mají kontrakty s firmami a prezentují jejich výrobky a to často bez uvedení, že se jedná o placenou reklamu. Po videu se reklama zrecykluje na Instagram fotce (důležité je označit výrobek – link na profil) a v průběhu dne ještě na Snapchat. Tohle je zacílení na mladé. Auto takhle neprodáte, ale oblečení, hry nebo mobil ano. Důležité je, že přístup na sociální sítě a YouTube je pouze za cenu internetového připojení. Nemusíte si kupovat žádný časopis s reklamou. Populární české blogerky mají mnohem víc čtenářů na sítích a odběratelů na YouTube než průměrně prodaný náklad české Elle, který se drží kolem 40 tisíc.

Popisek: YouTuberky a jejich počet sledujících v období 9. 12. 2015 – 7. 3. 2016. Data poskytla Lenka Krsová ze Socialbakers.

Data, která nám poskytla Lenka Krsová ze Socialbakers, ukazují počty odběratelů TOP českých YouTuberek a jedná se o značné číslo. Deset nejlepších má celkem 1,7 mil. odběratelů. Samozřejmě že lidé sledují více YouTuberek najednou, ale i tak se jedná o velkou sílu na marketingovém trhu, se kterou firmy musí počítat. Je nutné poznamenat, že úspěšné české YouTuberky stereotypně točí videa o módě, kosmetice a o svém životě.

Popisek: YouTubeři a jejich počet sledujících v období 7. 2. 2016 – 7. 3. 2016. Data poskytla Lenka Krsová ze Socialbakers.

Deset nejlepších YouTuberů má několikanásobně větší publikum než jejich kolegyně. Celkem se jedná o 5,2 mil. odběratelů. Muži především prezentují videa z hraní videoher, které rovnou komentují. Jedná se o tzv. Let’s play, kde prochází konkrétní hru. Velký úspěch zaznamenali YouTubeři se hrou Minecraft. Na reklamách není obecně nic špatného. Problém nastává ve chvíli, kdy divák neví, že se jedná o reklamu. Není dostatečně označená. To znamená, že YouTuber například neuvede, že výrobek dostal za pozitivní recenzi. V klasické televizi něčemu takovému nenaletíte, ale u YouTuberů ano. Diváci je většinou berou jako svoje kamarády, se kterými si ve svém pokoji povídají, co je nového. Zde hrají velkou roli i ony sociální sítě, kde lze rovnou komentovat, poradit a napsat, kde byl daný výrobek zakoupen. Druhým typem reklamy je pasivní reklama. To jsou ty správné výrobky viditelně umístěné na videu. Nehrají první housle, ale mají schopnost přilákat nové zákazníky a zvýšit prodej.

Jak se stát YouTuberem?

Reklama a s tím spojený byznys je jedna věc, na kterou si musíme postupně zvykat. Tou druhou je samotné chování uživatelů na sociálních sítích a především těch mladistvých. Již od 13 let (možnost si založit profil na FB) se na svých online profilech snaží budovat úspěšnou PR značku. Nechtějí být slavní, protože něco významného vytvořili. Chtějí být slavní už z toho prostého důvodu, že existují. Nestačí psát statusy nebo články na blog. Musí se dostat svým fanouškům do ledničky. Musí si fotit na Instagram své výlety, snídaně, kafe v aktuálně trendy kavárně (možná vám za to zrovna zaplatili, tak plníte dohodu), aspoň jednou denně musí všem dokazovat, jak mají skvělý život. Upozornění: Nesmíte zapomenout označit výrobky, které máte na sobě nebo zrovna držíte. Co když si je někdo bude chtít koupit? Chcete se stát YouTuberem a už nikdy nechodit do práce?

Co musíte pro úspěch ve virtuální realitě udělat? Nejprve si založte účet na sociální síti Snapchat a několikrát za den ukazujte překvapivě znovu svůj život na fotkách, které za několik sekund nenávratně zmizí. Přehlídka spodního prádla ve vyzývavých pózách může začít. Potom jednoho krásného dne zjistíte, že jste populární a lidé vás sledují. Máte základnu fanoušků a můžete se přesunout na YouTube a stát se oním populárním YouTuberem. Je úplně bezpředmětné, o čem mluvíte a jestli jste odborník na výběr tenisek, rtěnek, nebo hrajete hry. Důležité je, že jste to vy. Člověk, se kterým fanoušci strávili hodně času a berou ho jako kamaráda. Není to někdo nedosažitelný jako světová filmová hvězda. Je jedním z vás a dává vám naději, že se jím taky můžete stát.

Sláva na dosah ruky. Kdo by nechtěl mít tak úžasný a vzrušující život jako ten na sociálních sítích? Zde se nevyskytují závažné problémy, sem se lidé přišli bavit, protože televize je nuda a neposlouchá je. Každý fanoušek má možnost se zeptat a při troše štěstí dostane odpověď. Kde jinde to najdete? Takovou péči o člověka, který vám svým sledováním a aktivitou pomáhá vydělat na nájem. Většině uživatelů zatím stačí výše uvedené sociální sítě a zajistí si tak každodenní přísun endorfinů. Nemají svůj kanál na YouTube a netouží se stát mediálními celebritami. Chtělo by se říct naštěstí.

Budoucí vývoj

Na sociálních sítích můžeme pozorovat neustálou potřebu se k něčemu vyjadřovat a ukazovat „přátelům“, fanouškům svůj život a životní postoje. Většinové společnosti to již nepřijde divné, protože to dělají všichni. Ti mladší ukazují fotky z bujarých oslav, ti starší zásnubní prsteny a dovolené. Hned máme na dlani celý jejich život a firmy mají zase potřebná data. Sám zakladatel Facebooku prohlásil, že soukromí je přežitek. Sociální sítě jsou zadarmo, tudíž nejsme klienti. Jsme pouze produkt, který je určen k následnému zpeněžení.

Tento a další texty naleznete v tištěném vydání Houpacího Osla. V případě zájmu o jedno z vydání nás kontaktujte na emailu redakce@houpaciosel.cz

Pohled na budoucí vývoj nám poskytla i Lenka Krsová ze Socialbakers. „Je strašně těžké odhadovat, jaké budou další trendy. Ti nejúspěšnější čeští YouTubeři se (byť v menším měřítku) už vyšvihli na úroveň těch zahraničních. Značky se s nimi snaží udržovat spolupráci, případně je nanovo lovit do svých kampaní. Proto v dohledné době uvidíme spoustu YouTuberů mnohem častěji než dosud i pro zdánlivě „zvláštní” a s jejich online komunitou nesouvisející promoakce. Domnívám se, že někteří YouTubeři vyzkouší televizní vody, ale co se budou snažit do budoucna dělat všichni (už jen proto, aby si zpřístupnili větší a starší cílovou skupinu), bude „očišťování” apriori negativně vnímaného povědomí o YouTuberech. A to jim z dosavadní pozice půjde hodně těžko,“ uvedla Krsová.

Andrzej Branny
Andrzej Branny (Články)
<p>Nová média, kultura, politika.</p>

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*