Nejnovější

Šlágrování bez Šlágru – politika s nálepkou komerční televize

Zdroj: wikipedia.org

Festivaly politické písně jsou již za námi, politicky angažovaných umělců přesto neubývá. Část to dělá z přesvědčení, část pro peníze. Po Ortelovi a Olivii Žižkové, kteří se spojili a notují pro českou nacionální či neonacistickou scénu, se před volbami objevují další interpreti, kteří svou tvář věnují politickým hráčům. A podle plakátů, které se objevily na naší Moravě, by se mohlo zdát, že do politiky skáčou celé televize.

Na plakátech, které zvou na Šlágrování ve Zlínském kraji, můžeme vidět logo Šlágr TV, Veselou trojku, kde vesele působí jen dva mužové, a senátora Ivo Valentu. Jelikož je spojení teleshoppingové televize s koalicí Svobodných a Soukromníků poměrně bizarní, redakce Houpacího Osla zjišťovala, jak tato situace vznikla.MiSv Snažili jsme se přijít na to, jakým způsobem je televize do akcí zapojena a zda se jedná o oficiální volební kampaň senátora Iva Valenty. „My jako Šlágr TV žádné Šlágrování nepořádáme. Nemůžu k tomu nic říci, netuším, kdo to pořádá. ‚Šlágrování‘ může použít kdokoli. Jestli se jedná o neoprávněné užití značky, nedokáži říci,“ okomentovala užití loga produkční Šlágr TV Dagmar Zochová. „Interpreti, kteří vystupují pod agenturou Šlágr, mají právo na plakát akce, kterou pořádají nebo kterou pořádá zastupující agentura, umístit logo Šlágr TV,“ následně upřesnila Zochová e-mailem.

Agentura, která Šlágrování zařizuje, je produkční společnost Petarda production, a.s. „Je to zábavní pořad, svým způsobem koncert. Mezitím bude takové povídání pana Uhra s panem Valentou,“ uvedla Gabriela Hodrová z agentury Petarda production. „Pan Valenta je host, je to jeho akce,“ odpověděla na dotaz, jak je zapojený Ivo Valenta a jestli má akce politický podtext. „Určitě se nebudou bavit o politice. Je to zábavní pořad, netuším, o čem to bude,“ zdůraznila Hodrová.

Redakci Houpacího Osla také zajímalo, proč se Valenta bude účastnit pouze Šlágrování ve Zlínském kraji. „Tak je to dané. Ivo Valenta pochází z Uherského Hradiště, pro Zlínský kraj dělá hodně. Asi z toho důvodu. Je senátor, bude kandidovat na hejtmana, je to jeho akce v patnácti městech.“ Na otázku, jestli Ivo Valenta Šlágrování sponzoruje, odmítla Gabriela Hodrová odpovědět. Vše tedy osvětlil až samotný senátor.

Miliardář Ivo Valenta

„Akce ƒƒ‚Šlágrován탑 pořádá naprosto transparentně koalice Svobodných a Soukromníků v rámci své předvolební kampaně ve Zlínském kraji. Jedná se tedy o téměř identický scénář, jako tomu bylo v případě senátních voleb. Tyto akce byly již tehdy mezi lidmi velmi oblíbené. Se seniory poměrně často osobně komunikuji. Sami se mne již dříve dotazovali, zda budeme ve Šlágrování opět pokračovat. Rád jsem jim vyhověl. Dohodli jsme se tedy s kolegy z koalice a následně také s produkční agenturou, která zajišťuje organizaci jednotlivých koncertů. Jedná se o čistě zábavní akce s populárními interprety, nikoliv klasické volební, nebo dokonce přesvědčovací mítinky. Lidé jednoduše přijdou, pobaví se a odjedou. Vztah k TV Šlágr, jak mi v dotazu podsouváte, tedy nemám žádný – vše probíhá na základě řádné objednávky, standardní smlouvy i financování z transparentního účtu strany, která pořady nakupuje u produkční agentury,“ uvedl ve své odpovědi na sérii dotazů Valenta. Nutno podotknout, že o žádné podsouvání vztahu ze strany redakce nedošlo, neboť se jednalo o otázku, která se nabízí. Jaký je vztah mezi panem Valentou a Šlágrem TV?

Šlágr bez Šlágru

Zdá se, že téměř žádný. Funguje to tak, že akce Šlágrování, na které vystupují přední umělci spojení se Šlágr TV, kteří navíc na plakátech toto logo používají, nemají s televizí v tu chvíli nic společného. Každý, kdo se ale podívá na plakát, si bude myslet opak.

O vyjádření k této skutečnosti jsme požádali Karla Párala, politologa z Univerzity Palackého v Olomouci. „V České republice máme zkušenosti s používáním kampaní na hraně, nebo dokonce za hranou etiky, kdy například zadavatelé politické reklamy s urážlivým obsahem zůstali v anonymitě. To ale rozhodně není tento případ. Zde jsou zřetelně uvedeny názvy obou stran, a i když se nemusí každému líbit, že primárně inzerují jiný obsah než samotnou politickou agitaci, jedná se o naprosto běžný nástroj předvolebního boje. Ostatně máme v živé paměti různé koncerty na podporu politiků či návštěvy v domovech důchodců. Plakát zvoucí na ‚šlágrování‘ ovšem budí dojem, že se na akci oficiálně podílí TV Šlágr. To může být pro mnohé voliče značně zavádějící. Mohou totiž nabýt dojmu, že televize Karla Peterky je přímo spojena s těmito dvěma politickými subjekty,“ okomentoval politolog.

 Zdroj: Facebook Hudební Masakry

Nejen soukromníci využívají služeb pochybných huebních uskupení. Zdroj: Facebook Hudební Masakry

„Z hlediska vývoje volebních kampaní se jedná o poměrně běžný, až ‚staromódní‘ přístup. Je logické, že při volbě kulturního programu organizátoři vsadili na interprety, kteří sice zrovna neaspirují na prestižní hudební ceny, ale stoprocentně zafungují jako tahák, který na potenciální elektorát určité věkové kategorie zabere,“ uvedl Karel Páral.

Teleshopping pro nejstarší generace

Šlágr TV je česko-slovenská komerční televize vysílající od února roku 2012, jejímž majitelem je podnikatel Karel Peterka. Ačkoli televize vysílá zejména písničky, nejde o hudební televizi v klasickém smyslu. „Jedná se o hájemství hudebního vydavatelství Česká muzika a funguje v podstatě jako permanentní teleshopping muzikantů nebo desek, které jsou u nich vydávané,“ říká hudební publicista Jarda Konáš. Šlágr TV funguje na penězích, které zaplatí důvěřiví důchodci při sledování jejich oblíbených písniček z mládí v nepříliš kvalitním podání dua nebo tria složeného ze zpěváka, zpěvačky a „samohrajkaře“, tedy chlápka, který hraje na klávesy, které vlastně hrají samy. Peníze, které za desky či cédéčka utratí, rozhodně neodpovídají kvalitě ani výdajům, které tito interpreti museli do tvorby desky investovat. Za cédéčka v hodnotě spíše desítek korun utratí kupující mnohonásobně více. Přestože existuje celá řada skvělých interpretů, kteří se lidové hudbě a folklóru skutečně věnují, na obrazovce Šlágr TV je neuvidíte. Počty prodaných nosičů za měsíc, které uvedl Peterka, jsou téměř děsivé. „Určitě prodáme třeba 100 tisíc, před Vánocemi i víc. I 200 tisíc je normální. Rekord máme 720 tisíc,“ řekl Peterka v rozhovoru pro DVTV. Tato čísla jsou na Českou republiku obrovská.

Šlágr TV se také v minulosti potýkal s problémy. Například letos v březnu obdržel stotisícovou pokutu od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání za to, že neoprávněně provozoval online vysílání. V roce 2013 také pozval do jednoho ze svých pořadů politika Andreje Babiše. Ačkoli se mělo jednat o prostor na teleshopping, dostal Babiš prostor před volbami pro politické PR. Se Šlágrem bylo vedeno řízení, ale nakonec se zdá, že vyvázl bez ztráty květinky.

Redakce
Redakce (Články)
Káva a publicistika, humor a mládí. Před spaním místo Andersena pročítáme Aristotela nebo alespoň studie o mikroekonomii. Jsme hipsteři, kavárenští intelektuálové a především outsideři. Reagujeme na zpupnosti a neautenticity světa, které vidíme tam, kde končí naše brýle.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*