Nejnovější

Soutěže v Česku: Váš názor nás nezajímá

Zdroj: idnes.cz

Češi milují soutěže. Je jedno, jestli se jedná o Českou Miss, TýTý, nervy drásající Chcete být milionářem, při kterém by jeden poprskal druhého pivem, když ten třetí neví, nebo tuzemský “NASCAR” v Kauflandech ve čtvrtek ráno. Vůbec nejlákavější jsou soutěže, kterých se můžeme zúčastnit všichni. Právě náš hlas – za šedesát korun bez DPH – může rozhodnout o tom, že Kája Gott dostane Slavíka s přehledem a ne jen tak tak. Na každém jednom nicotném človíčkovi záleží!

Právě nyní mi vrtá hlavou anketa TýTý. Marně jsem uvažoval nad pouhým významem tohoto slova. Snad na něj přišel zaměstnanec firmy Bauer Media někdy ráno v zácpě kdesi na magistrále. Tak či tak, tato firma opět vyhlašuje diváckou anketu, ve které mohou lidé hlasovat pro svůj oblíbený televizní pořad nebo osobnost. Výherci si odnesou naleštěný lapač prachu, kterým se můžou i chlubit. Je zlatý, vypadá líbivě a díky zrcátku si můžete leštit ego i narcismus. Tím rozhodně nenarážím na fakt, že neexistuje kategorie Pseudointelektuální publicistické plátky.

V každém případě je anketa pěkný vošmel. Stačí se podívat na letošní možnosti hlasování. Hlasovat můžete – pokud máte přístup k internetu nebo přebytečný kredit na drahou SMS – pro pořady a osobnosti ze stanic ČT, Prima a TV Barrandov. To je dost málo, ne? Podobně rozsáhlý výběr jako u volby předsedy ANO, tam z toho bylo alespoň pracovní místo. Zpravodajské servery se křižují nad vyřazením Novy a nadějného kandidáta v podobě pořadu Kancelář Blaník internetové televize Stream. Hrozivé, no ne? Cenzura tak obludných rozměrů, že by i Goebbels zatleskal, a zcela neférová soutěž!

Bohužel tomu tak není. Senzaci ani skandál za tím nehledejte. TV Nova se prostě rozhodla po jednání s pořadateli nezúčastnit a tvorba internetových televizí zatím nespadá do regulí. Nova si chce z trucu zařídit vlastní diváckou anketu. A aby byla férová, nová a moderní (přestože jinde ve světě je to běžné), zapojit se budou moci i internetové projekty. Na to by se Tonda Blaník měl jít vy…

Srdce skalních diváků se každopádně rozehřívá nadšením. Záleží na nich, konečně mají možnost změnit svět. I zde si dovolím být skeptický. Jak jsem zmínil, SMS hlasy pro tyto soutěže nejsou levné. Není potřeba hlava Anštajna k pochopení toho, že podobné ankety jsou dobrý byznys. Po telefonu vám to sežere kredit stejně rychle jako Houpací Osel českou politickou scénu a z internetu na vás vybafne tolik reklam, že ubohý prohlížeč spáchá harakiri řádkem JavaScriptu. Celý proces ždímání peněz vyrcholí slavnostním vyhlašováním v televizi, ve kterém moderátoři natáhnou čas rozbalování obálky do absurdních délek a vítězové budou srdceryvně děkovat publiku za jeho hlasy. Možná k tomu přihodí i sliby o tom, že nepoleví ve svém úsilí, budou bojovat za světový mír a vyřeší hladomor v Africe.

Takže to srhňme. Televizní ankety jsou především dobrý byznys, váš názor nikoho nezajímá. Autory nejlépe podpoříte sledováním a kupováním jejich výtvorů, ocení také zpětnou vazbu (pokud se nejedná o Hrajeme s Alim). Výsledek ankety je možná potěší, ale kromě trochu přifouknutého fejmu nic moc nezískají, rozhodně ne lepší vysílací čas. Smějí se pořadatelé.

Martin Klose
Martin Klose (Články)
Student mediálních studií na FF UP, pseudofilozof, introvert a latentní mizantrop, co rád používá fajnová slovíčka. Všeobecně charakter, kterého si pozvete na párty jen proto, aby umyl nádobí.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*